نقش و کاربرد بخاری خودرو در سیستم تهویه وسایل نقلیه

مقدمه

به گزارش  نرسی کو ، با فرارسیدن فصل سرما درجه‌ی تنظیم حرارت سیستم تهویه‌ی خودروها به‌تدریج از رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر می‌کند و بخاری‌های خودرو به‌جای کولرها وارد عمل می‌شوند. بخاری خودرو مانند کولر نیازمند انرژی مضاعفی برای انجام‌وظیفه‌ی خود نیست و گرمایی که از راه دریچه‌ها به داخل اتاق وارد می‌شود؛ انرژی گرمایی تولیدشده توسط موتور است که اگر سیستم گرمایشی و بخاری خودرو از آن استفاده نکند هدر می‌رود. گرمای ارسال شده به داخل اتاق، هیچ مصرف اضافه‌ای برای خودرو ایجاد نمی‌کند و تنها قدرتی که این گرما را به داخل اتاق هدایت می نماید توسط باتری تأمین می نماید که آن‌هم تجدید پذیر می باشد.

تولید گرمای موتور چگونه

همان‌طور که در بیان کردیم گرمای بخاری خودرو از موتور تأمین می‌شود و به‌طور دقیق‌تر آب موتور این گرما را فراهم می‌کند. هیچ انرژی اضافه‌ای برای انجام کار بخاری و گرم کردن اتاق نیاز نمی باشد و به همین علت است که اتومبیل های قدیمی نظیر پیکان هم علی رغم نداشتن کولر، به بخاری مجهز بودند. می‌دانید مایعی در موتور جریان دارد که یکی از وظایف آن عمل کردن به‌عنوان خنک‌کننده‌ی موتور می باشد. این مایع آب موتور نامیده می شود و گرمای موتور را به خود جذب می نماید. این مایع پیوسته در حال حرکت می باشد و رادیاتور خودرو هم در مسیر عبوری آن قرار دارد. وجود این آب باعث گرم شدن دیواره‌های رادیاتور می‌شود.

وارد شدن گرمای بخاری

هیچ انرژی اضافه‌ای مصرف نمی‌شود؛ اما باد گرمی که وارد اتاق می‌شود توسط دمنده‌ای تولید می‌شود که انرژی خود را از باتری خودرو تأمین می نماید. پس از داغ شدن دیواره‌ی رادیاتور و یا به عبارتی بالا رفتن آمپر دمای آب، شما می‌توانید با روشن کردن این دمنده که کنترل آن در کنترل شماست و تنظیم نیروی باد ورودی، هوای گرم را وارد اتاق خودروی خود نمایید.

مدت زمان اثر بخاری در داخل اتومبیل

بسته به شرایط مختلف، مدت‌زمانی که نیاز است تا هوای داخل شده از طریق دریچه‌ها گرم شود متفاوت می باشد. اولین عامل در گرم شدن هوای ورودی بخاری خودرو گرم بودن آب موتور می باشد. اگر آب موتور گرم نشود، هرچقدر هم ‌جنس رادیاتور رسانای حرارت و گرما باشد فایده‌ای ندارد. اول‌ازهمه باید گرمایی وجود داشته باشد که بتواند وارد اتاق شود. خودروهای قدیمی‌تر که کاربراتوری بودند نزدیک به 15 دقیقه زمان لازم داشتند تا به دمای مطلوب برای استفاده از بخاری برسند، این مدت زمان در خودروهای انژکتوری امروز به حوالی 3 دقیقه کاهش پیداکرده است.

عیب های متداول بخاری اتومبیل

یکی دیگر از ساده‌ترین علت هایی که باعث خرابی بخاری خودرو می‌شود تنظیم نبودن درجه‌ی حرارت داخل اتاق خودرو می باشد. همان درجه‌ای که باید به‌صورت دستی آن را از رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر دهید. البته در بعضی اتومبیل های جدید این تنظیم درجه به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

تاثیر کارکرد ترموستات روی بخاری اتومبیل

از دیگر علت های رایج خرابی بخاری خودرو، درست کار نکردن ترموستات می باشد. ترموستات وظیفه‌ی تغییر مسیر آب موتور و خنک نگاه‌داشتن آن را بر عهده دارد. وقتی دمای آب موتور بیش‌ازحد زیاد شود ترموستات که قطعه‌ای مکانیکی است باز می‌شود و آب را به گردش درمی‌آورد تا دمای آن را کنترل نماید. زمانیکه ترموستات دائم باز باشد، آب هم دائم در گردش است و فرصت گرم شدن در موتور را پیدا نمی‌کند؛ پس آبی که به رادیاتور وارد می‌شود دمای کافی برای داغ کردن دیواره‌های آن را ندارد. مسلماً وقتی بدنه‌ی رادیاتور داغ نباشد خبری از باد گرم بخاری هم نخواهد بود.

باد گرم

در ابتدا بیان نماییم که اگر بخاری ماشین شما به‌درستی کار نمی‌کند آن را پشت گوش نیندازید و سریعاً به آن رسیدگی کنید. جدا از سرد ماندن خودرو در صورت نبود  سیستم گرمایش و بخار کردن شیشه‌ها، خرابی سیستم گرمایش و بخاری می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی بزرگ‌تر باشد و باعث بروز مشکلات دیگری شود.

بخاری قابل حمل اتومبیل

بخاری های قابل حمل اتومبیل 12 ولت

عالی ترین ، ایمن ترین جایگزین برای بخاری کارخانه شما ، بخاری 12 ولت می باشد که به طور خاص برای استفاده در خودرو طراحی شده است. با این حال ، به طور معمول خواهید فهمید که آنهایی که برای متصل شدن به فندک سیگار شما طراحی شده اند ، گرمای مورد نیاز را ندارند.

بخاری های پلاستیکی

زمانیکه در مورد بخاری صحبت می کنید که به منظور وصل کردن سوکت فندک سیگار طراحی شده است ، کار بسیار محدودی انجام می شود که می توانید انتظار انجام آن را داشته باشید. حتی بهترین بخاری های برقی اتومبیل محدودیت هایی دارند اگرچه بخاری های فندکی مخصوصاً به دلیل این ایرادات سیم کشی و فیوز محدود می باشند.

مشکلات بخاری

عدم گرم کردن بخاری

معمولا باید برای کسانی که از اتومبیل استفاده می نمایند پیش آمده باشد که بخاری خودرو به درستی گرم نکند . می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که آنها را نام می بریم :

بسته بودن منافذ رادیاتور , این منافذ در صورت بسته بودن نمی گذارند هوا به داخل رادیاتور و وارد و مانع تبادل گرما می شوند . برای درست کردن این قسمت معیوب یا باید رادیاتور را تعمیر کرد یا در صورت لزوم آن را عوض کرد .

سوراخ بودن لوله های هدایت آب گرم هم می تواند باعث این ایراد شود .

و همچنین آخرین نکته برای این ایراد می تواند خرابی یا درست کار نکردن فن باشد .

آیا بخاری ماشین بنزین مصرف می کنند

بخاری ماشین هیچ بنزینی مصرف نمی کند و با روشن کردن بخاری ماشین بنزینی از خودرو کم نمی شود . البته خودروی شما
حتما باید روشن باشد تا از بخاری آن استفاده شود . استفاده از بخاری ماشین هیچ فشاری هم روی موتور خودرو همانند کولر نمی آورد .

بوی بد بخاری

این بو معمولا به خاطر باز بودن منافذ اطراف فن می باشد که باعث می شود بوی بد درون موتور به طریق فن وارد خودرو شود .

یا اینکه قسمتی از لوله های آب گرم سوراخ باشد که باعث می شود بوی بد آن وارد خودرو شود .

جهت مشاهده سایر مقالات اینجا را کلیک فرمایید

بعضی محصولات اگزوز را میتوانید در زیر ببینید :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *