وظیفه سیستم تعلیق خودرو، جلوگیری از ورود تکان های جاده ای به اتاق و شاسی خودرو است؛ که ناهمواری های جاده و مسیر حرکت خودرو با عملکرد سیستم تعلیق خودرو، خنثی خواهد شد. در واقع سیستم های تعلیق خودرو، وظیفه ی ایجاد حداقل تکان برای اتاق و سرنشینان در دست انداز های جاده ای را دارد.

 

سیستم تعلیق خودرو یعنی چه؟

اگر راننده خودرو می باشید و یا با خودرو سر و کار دارید، مطمئناً با واژه ی سیستم تعلیق خودرو آشنا هستید. شاید تا کنون این سوال در ذهن شما شکل گرفته است که منظور از سیستم های تعلیق خودرو چیست.

وظیفه سیستم های تعلیق خودرو، جلوگیری از ورود تکان های جاده ای به اتاق و شاسی خودرو است؛ که ناهمواری های جاده و مسیر حرکت خودرو با عملکرد سیستم های تعلیق خودرو، خنثی خواهد شد. در واقع سیستم های تعلیق خودرو، وظیفه ی ایجاد حداقل تکان برای اتاق و سرنشینان در دست انداز های جاده ای را دارد.

 

سیستم تعلیق خودرو شامل چیست؟

 

سیستم های تعلیق خودرو ها ممکن است از قطعات مختلفی نسبت به یکدیگر تشکیل شده باشند اما در بسیاری از اجزاء با یکدیگر مشترک اند. قطعات سیستم های تعلیق خودرو شامل لاستیک و رینگ چرخ ها، فنر و کمک فنر، میل تعادل و رابط، سیبک و بوش می باشد که، در سیستم تعلیق اکثر خودرو ها وجود دارند.

سایر قطعاتی که ممکن است در سیستم تعلیق بسیاری از خودرو ها وجود نداشته باشد، می توان به انواع بازوهای پیت من، خمیده، آزاد، دنباله دار، اکسل، کنترل و … اشاره نمود.

بیشتر بدانید:نشانه های خرابی پلوس ماشین 

انواع سیستم تعلیق خودرو

خودرو ها در محور های جلو و عقب خود دارای سیستم های تعلیق متفاوتی هستند. سیستم  های تعلیق خودرو بر چند نوع ذیل تقسیم بندی می شود.

  • سیستم تعلیق مستقل: این نوع سیستم ها چرخ ها وابسته به محور هستند و با چرخ هرکدام، دیگری نیز به چرخش در می آید. این تعلیق ها شامل مک فرسون (اتصال فنر به شاسی و تحمل وزن خودرو به وسیله کمک فنر)، دوجناغی (جناغی دوبل نیز گفته می شود که در پیچ ها و شرایط سخت جاده ای، بهترین کنترل پذیری را دارند)، محور نگهدارنده (از دو اهرم متصل به چرخ و شاسی تشکیل شده) و طبق دار عرضی (همانند دوجناغی با فنر برگی) می باشند.
  • سیستم تعلیق وابسته: در این سیستم تعلیق چرخ ها در راستای هر محور، مستقل حرکت می کنند؛ که می توان به تعلیق هایی مانند اکسل صلب (اتصال چرخ ها توسط میله افقی)، اکسل تیرشکل (اتصال چرخ ها با میله مورب)، چهار میل (اتصال با چهار میله به شاسی و بدنه) و ددیون (تلفیقی از سیستم تعلیق مستقل و وابسته) اشاره نمود.
  • سیستم تعلیق نوین: این سیستم های مدرن که امروزه در صنعت خودروسازی استفاده می شوند شامل، چند اتصاله (سیستم تعلیق مستقل دارای بیش از دو طبق)، هیدرولیکی (یا هیدروپنوماتیکی که به عنوان نرم ترین سیستم تعلیق خودرو شناخته می شود و قابلیت تنظیم ارتفاع را هم دارد)، بادی (دارای سیستم همانند هیدرولیکی است اما با جایگزینی گاز به جای روغن) و الکترومغناطیسی (دارای سیلندرهای روغنی اما دارای آهن، همراه با یک پردازنده ی مغناطیسی با عکس العمل سریع در تکان ها) می باشد.

 

عیب یابی سیستم تعلیق خودرو چطور انجام می شود؟

 

 

عیب یابی سیستم تعلیق خودرو از طریق بازبینی تعمیرکاران متخصص صورت می گیرد. اگر در هنگام رانندگی به مشکلات ذیل دچار شدید، باید هرچه سریعتر با مراجعه به تعمیرگاه نسبت به تعمیر سیستم تعلیق خودرو اقدام کنید:

  • عدم وجود تعادل: این مشکل در هنگام رانندگی و در زمان فرسودگی کمک فنر یا فنر و بالانس نبودن چرخ ها ایجاد می شود.
  • لرزش اتاق خودرو: وجود ناهمواری های جاده از طریق سیستم تعلیق معیوب، لرزش زیادی را ایجاد می کند. حتی ناهمواری های کوچک نیز در سیستم های تعلیق معیوب به اتاق ماشین انتقال داده می شوند.
  • لرزش در سرعت بالا: این لرزش که عموما در سرعت بالای 90 کیلومتر ایجاد می شود، به عوامل مختلفی مانند: عدم تنظیم زاویه چرخ ها، فرسودگی کمک فنر ها و یا سیبک خودرو می باشد.
  • لاستیک سایی: این مشکل در سیستم های تعلیق خودرو زمانی اتفاق می افتد، که میزان فرمان یا هر قطعه دیگری در جلوبندی دچار مشکل باشد.

 

مشخصات سیستم تعلیق

  • سفت شدن فرمان: این اتفاق ممکن است بر اثر فرسودگی بوش ها ایجاد شود.
  • کشیده شدن فرمان: یکی از دلایل سیستم تعلیق معیوب، کشیدگی فرمان به چپ یا راست در هنگام حرکت خودرو است. کشیده شدن فرمان ممکن است بر اثر عدم تنظیم درست فرمان نیز رخ دهد.
  • صدای اضافی چرخ های در حال حرکت: فرسودگی سیبک، بوش و یا بلبرینگ چرخ باعث ایجاد صداهای اضافی در هنگام حرکت می شود. علاوه بر این، اگر در محل اتصال میله تعادل نیز اتفاقی رخ دهد، صداهای اضافی شنیده خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *