بسیاری از خودروها به خصوص خودروهای دیزلی دارای توربوشارژر هستند. دلیل این امر راندمان بالای موتورهای سوپرشارژر است. سوپرشارژ کردن موتور روشی برای افزایش عملکرد آن است. یک موتور توربو همان عملکرد یک موتور تنفس طبیعی با جابجایی قابل توجهی کمتر را دارد. بنابراین کلمه جادویی در مورد توربوشارژرها این است: قدرت اضافی. اگر در مقطعی این کاهش یافت و خودرو دیگر عملکرد اصلی را ارائه نکرد، زمان بررسی و تعمیر احتمالی توربوشارژر فرا رسیده است. در اینجا درباره علائم، علل و آسیب های ناشی از توربو معیوب اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در این مطلب می پردازیم به :

  • عملکرد توربوشارژر چیست؟
  • صدای توربوشارژر معیوب چگونه است؟
  • از کجا بفهمم توربوشارژر معیوب است؟
  • چگونه یک دستگاه خلاء معیوب را تشخیص دهید؟
  • چگونه آسیب توربو را تشخیص می دهید؟
  • آسیب های بعدی توربوشارژر معیوب چیست؟
  • توربوشارژر خراب – درایو روشن است؟
  • علت خرابی توربوشارژر چیست؟
  • چگونه توربوشارژر را تست کنم؟
  • چگونه می توان از آسیب توربو جلوگیری کرد؟

 

عملکرد توربوشارژر چیست؟

یک توربوشارژر هوای احتراق بیشتری را نسبت به زمانی که فقط آن را بمکد موتور را تامین می کند. توربوشارژر از پر شدن موتور پشتیبانی می کند. موتور اکنون همچنین می تواند سوخت بیشتری بسوزاند و در نتیجه عملکرد آن افزایش می یابد.

در حالی که در دورهای پایین موتور زمان کافی برای مکش هوای کافی برای احتراق وجود دارد، در سرعت های بالا، توربوشارژر با کمک کمپرسور یکپارچه، هوای کافی را پشتیبانی می کند. برای این کار لازم نیست کمپرسور به صورت مکانیکی رانده شود. گازهای خروجی موتور، که چرخ توربین را در توربو به حرکت در می آورد، محرک را فراهم می کند. نتیجه یک موتور توربو عملکرد بالاتر با همان جابجایی است.

کنترل فشار بوست چگونه کار می کند؟

از آنجایی که توربوشارژر (به طور خاص، توربین) از اگزوز موتور نیرو می گیرد، هرچه سرعت موتور بیشتر باشد، توربین سریعتر می چرخد. این به نوبه خود منجر به پمپاژ بیشتر و بیشتر هوا به داخل کمپرسور می شود. از یک طرف، این مورد نظر یا هدف یک توربوشارژر است، از طرف دیگر، اگر دور موتور بیش از حد بالا باشد، می توان از محدودیت بار مکانیکی توربوشارژر و موتور تجاوز کرد. برای مقابله با این، سرعت جریان یا فشار بوست با استفاده از کنترل فشار تقویتی محدود می شود.

شارژر VTG چیست؟

یک شارژر VTG فشار بوست را با استفاده از هندسه توربین متغیر تنظیم می کند. برای این منظور، پره های راهنمای قابل تنظیم در ورودی توربین نصب می شوند که با تنظیم پره ها، زاویه حمله و در نتیجه سرعت جریان را تنظیم می کنند. مزیت این نوع کنترل فشار تقویتی این است که کل مقدار گاز خروجی از داخل توربین هدایت می شود و به طور بالقوه می توان از آن استفاده کرد. به روشی دیگر، با استفاده از یک سوپاپ بای پس یا ضایعات، بخشی از گاز خروجی به سمت توربین هدایت می شود تا فشار بوست را تنظیم کند.

مزایای یک biturbo یا توئین توربو چیست؟

در یک توربو یا دو توربو، از دو توربوشارژر یکسان برای فشرده سازی هوای شارژ استفاده می شود. هر توربو جداگانه با گازهای خروجی از نیمی از سیلندرها تغذیه می شود. در موتورهایی که شارژرهای بیتوربو دارند، به جای یک شارژر بزرگ، دو شارژر کوچکتر نصب می شود. این طراحی کوچکتر این مزیت را دارد که رفتار پاسخ هنگام شتاب گیری بهبود می یابد و راندمان کلی سیستم افزایش می یابد.

Biturbos با شارژ متوالی شکل خاصی است.یک توربین به طور مداوم به حرکت در می آید و توربین دوم تنها با افزایش سرعت شروع به کار می کند. اگر هر دو توربوشارژر در دور موتور بالا کار کنند، سیستم مانند یک بیتوربو معمولی کار می کند. مزیت این طراحی استفاده بهینه از محدوده سرعت است. در سرعت های پایین، یک توربو کوچک را می توان با اینرسی کم کار کرد، در سرعت های بالا هر دو شارژر هوای مطلوب را ارائه می دهند. به اصطلاح “تأخیر توربو” حذف می شود. (این زمان از زمان گذاشتن روی گاز تا زمانی است که توربو به اندازه کافی سرعت بالایی داشته باشد تا هوا را وارد موتور کند.) هرچه توربو کوچکتر باشد، شتاب گرفتن آسانتر است زیرا اینرسی آن کمتر است.

 

صدای توربوشارژر خراب چگونه است؟

یک توربوشارژر معیوب را معمولاً می توان با صدای سوت تشخیص داد. این صداها را نادیده نگیرید! شایع ترین دلیل سوت زدن توربوشارژر نشتی در خط فشار به موتور یا گیرکردن سوپاپ بای پس است . چنین نشتی را می توان سریعتر و ارزان تر از آسیب های احتمالی پیچیده تر به توربوشارژر از بین برد. آسیب باید سریع ترمیم شود. در غیر این صورت موتور با قدرت کمتری کار می کند.

اما هر سوتی نشانه معیوب بودن توربوشارژر نیست. برخی علائم مشابه به نظر می رسند، اما دلایل متفاوتی دارند. در هر صورت بهتر است برای تعیین علت دقیق به کارگاه مراجعه کنید.

 

از کجا بفهمم توربوشارژر معیوب است؟

آسیب های زیادی به تدریج رخ می دهد و به راحتی نادیده گرفته می شود. علائم نقص به تدریج جمع می شود. هنگامی که آسیب به طور ناگهانی رخ می دهد، احتمال بیشتری وجود دارد که تشخیص داده شود. در موارد جداگانه حتی برای مدت طولانی هیچ علامتی وجود ندارد، اگرچه توربو قبلاً ترک های کوچکی دارد و نشت می کند. بدتر از آن، با یک توربوشارژر آسیب دیده در بیشتر موارد چندین علامت به طور همزمان ظاهر می شود. ما رایج ترین علائم را در قسمتی جداگانه در زیر فهرست کرده ایم.

 

علائم و علل خرابی دستگاه خلاء

در شیرهای زباله، واحد خلاء میزان جریان گاز خروجی را که برای کارکرد توربین استفاده می شود، تنظیم می کند. بقیه گاز خروجی از طریق بای پس از کنار توربین عبور می کند. در صورت بروز نقص در واحد خلاء، کنترل فشار تقویت کننده دیگر کار نمی کند . دلیل چنین نقصی می تواند مثلاً نشتی غشا یا شلنگ خلاء نشتی باشد. فنر تعبیه شده برای کنترل شیر نیز ممکن است معیوب باشد. این عیوب با کمبود نیرو در موتور قابل مشاهده است. اگر نشانگر فشار تقویت کننده نصب شده باشد، می توانید یک نقص را نیز در آنجا بخوانید. همچنین ممکن است بتوان خطا را با استفاده از دستگاه تشخیصی در کارگاه خواند.

 

چگونه می توان آسیب توربو را تشخیص داد؟

این لیست به شما کمک می کند آسیب های توربو را شناسایی کنید. به علائمی اشاره می کند که احتمال وجود توربوشارژر معیوب وجود دارد. با این وجود، این علائم نمی توانند جایگزین بازرسی مستقیم توربوشارژر شوند. بنابراین قبل از نتیجه گیری خیلی سریع، بهتر است یک متخصص نگاهی دقیق به توربوشارژر بیاندازد.

رایج ترین علائم خرابی توربوشارژر عبارتند از:

  • سوت توربوشارژر
  • مصرف روغن بالا
  • روغن روی کمپرسور یا توربین
  • عملکرد موتور کاهش می یابد، خودرو با تردید شتاب می گیرد.
  • تولید دود: دود آن روشن یا مایل به آبی است. بوی نامطبوع هم می دهد، مخصوصاً وقتی گاز را قطع می کنید. دود مایل به آبی یعنی روغن در حال سوختن است. دود سفید یعنی آب خنک کننده در حال تبخیر است.
  • با کاهش عملکرد موتور، فشار بوست توربوشارژر می تواند به سرعت افزایش یابد: در اصل، این واضح ترین نشانه معیوب بودن توربوشارژر است. این امر به ویژه زمانی قابل مشاهده است که توربو هنگام رانندگی کاملاً متوقف شود، اما پس از راه اندازی مجدد دوباره کار می کند.

 

معیوب بودن توربوشارژر و صدمات ناشی از آن

اگر توربوشارژر معیوب خیلی دیر متوجه شود و به موقع تعویض نشود، ممکن است موتور آسیب ببیند. اجزای توربوشارژر می توانند پاره شده و به محفظه احتراق نفوذ کنند. صدمات ناشی از آن می تواند آنقدر قابل توجه باشد که در بدترین حالت، نه تنها توربو بلکه موتور نیز باید تعویض شود. این مورد اغلب اتفاق نمی افتد زیرا اکثر رانندگان یا – با بازرسی های دقیق – کارگاه های آنها متوجه می شوند که مشکلی در توربوشارژر وجود دارد. از آنجایی که بسیاری از آسیب های توربو به آرامی رخ می دهد، بررسی به موقع توربوشارژر می تواند در هزینه های زیادی صرفه جویی کند. بنابراین، مطمئن شوید که تاریخ بازرسی خودرو خود را حفظ کرده اید!

 

اگر با توربو شارژ خراب رانندگی کنم چه اتفاقی رخ می دهد؟

کارشناسان توصیه می کنند از ادامه رانندگی با توربوشارژر معیوب خودداری کنید. از دست دادن قدرت موتور، صداهای سوت، افزایش مصرف روغن یا ایجاد دود – به محض مشاهده علائم نقص در توربوشارژر، توربوشارژر باید در یک کارگاه تخصصی بررسی شود و در صورت لزوم تعمیر شود.

 

نقص توربوشارژر

از آنجایی که توربوشارژر یک ساختار نسبتاً پیچیده است، می تواند توسط عوامل بسیاری نیز آسیب ببیند. علل نقص در توربوشارژر را تقریباً همیشه می توان به عوامل خارجی ردیابی کرد.

شایع ترین دلایل نقص در توربوشارژر عبارتند از:

  • امتیازات در بلبرینگ های اسلاید
  • اجسام خارجی در منیفولد ورودی و اگزوز
  • ارسال بنزین قطع می شود
  • فشار روغن خیلی کم است
  • تجمع دوده

علت آسیب توربو شارژ

خراش در یاتاقان های ساده

کثیفی، رسوبات و بقایای روغن موتور معمولاً ناشی از عیوب دیگری است. فیلتر روغن اغلب آسیب دیده، گرفتگی یا کیفیت پایینی دارد. معیوب بودن سوپاپ کاهش فشار، کیفیت پایین روغن یا فرسودگی موتور نیز می تواند منجر به کثیف شدن روغن موتور شود. و این کثیفی سپس باعث ایجاد امتیاز عمیق و واضح در یاتاقان های ساده توربوشارژر می شود. در نتیجه چرخ های توربو دیگر به طور مطلوب نمی چرخند که به سرعت منجر به ناکارآمدی های مختلف در سرعت های بالا و در نهایت آسیب به توربو می شود. استفاده از روغن با کیفیت و فیلترهای باکیفیت می تواند به طور موثری از چنین خراش هایی جلوگیری کند.

علت آسیب توربو: اجسام خارجی در منیفولد ورودی و اگزوز

ممکن است ذرات ریز در منیفولد ورودی و/یا اگزوز وجود داشته باشد که به آنجا تعلق ندارند. چرخش توربوشارژر حتی کوچکترین سنگ ها یا پیچ ها را به چرخ های توربین پرتاب می کند و باعث آسیب می شود. آسیب احتمالی احتمالی چرخ های توربین معیوب و در نهایت خرابی توربوشارژر است. کار تمیز روی آرنج ها (پارچه ها، هوای فشرده و غیره) از این رو مهم است.

علت آسیب توربو: قطع شدن روغن

اگر خودرویی بدون روغن کار کند، فقط برای موتور کشنده نیست. به عنوان مثال، اگر موتور پس از تعمیر به اندازه کافی با روغن پر نشده یا به اندازه کافی پر نشده باشد، تامین روغن به توربوشارژر نیز مختل می شود. زمان استراحت طولانی خودرو، فشار کم روغن یا کثیف شدن روغن موتور نیز می تواند از دلایل قطع شدن روغن در توربوشارژر باشد. از آنجایی که روغن گرما را در توربوشارژر دفع می کند، یاتاقان های توربوشارژر بیش از حد گرم می شوند یا حتی می سوزند.

علت آسیب توربو: فشار ناکافی روغن

دیر یا زود، فشار روغن به طور دائمی بسیار پایین نیز منجر به سوختن بلبرینگ در توربوشارژر می شود. اگر فشار روغن خیلی کم باشد، مشکل باید به سرعت برطرف شود. تا آن زمان، موتور دیگر نباید کار کند. دلایل احتمالی پیچ خوردگی و نشتی در خطوط روغن، خرابی پمپ روغن، روغن بسیار کم در ظرف روغن یا فرسودگی ساده موتور است.

علت آسیب توربو: گیرکردن دود

اگر زاویه تزریق یا جرقه زنی دقیقاً تنظیم نشده باشد، می تواند به طور موقت دمای گاز اگزوز را بیش از حد افزایش دهد. این می تواند باعث سوختن روغن موتور و نشستن دوده در توربوشارژر شود.

 

 

چگونه می توان از آسیب توربو جلوگیری کرد؟

با این حال، اگر از چند نکته ساده مراقبت و نگهداری پیروی کنید، لازم نیست نگران آسیب توربو باشید:

مراقبت و نگهداری منظم و با وجدان از ماشین نیمی از کار است. روغن موتور و فیلتر روغن باید به طور مرتب با قطعات تعویض با کیفیت تعویض شوند. این کار به سرعت و به راحتی یکی از مهم ترین علل نقص را از بین می برد.

همین امر در مورد فیلتر هوا نیز صدق می کند. اگر خاک یا رطوبت در آنجا ته نشین شود، موتور هوای کافی دریافت نمی کند که به نوبه خود منجر به از دست دادن عملکرد و افزایش تشکیل دوده می شود. در این صورت آسیب های بعدی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

علاوه بر این، موتور نباید تا چند دقیقه پس از استارت زدن بچرخد. موتور و روغن موتور هنوز در دمای کارکرد صحیح قرار ندارند. تنها زمانی که همه اجزا دمای عملیاتی مناسبی داشته باشند، بازی مناسبی خواهید داشت. تنها در این صورت بود که روغن زمان کافی برای شستشو از طریق تمام یاتاقان ها و همچنین یاتاقان حساس توربوشارژر داشت.

از خاموش کردن موتور در محدوده سرعت بالا باید اجتناب شود. در چنین حالتی، توربوشارژر بدون روغن کاری کافی به کار خود ادامه می دهد. در مورد توربوشارژر بسیار ملایم‌تر است که برای مدت کوتاهی در حالت ثابت منتظر بمانید تا توربوشارژر متوقف شود (حداکثر یک دقیقه). فقط در این صورت می توان موتور را خاموش کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *