یک بخش حیاتی از موتور سنسور موتورهای بنزینی سنسور اکسیژن میباشد . آرایه حسگر شامل ابزارهای اندازه گیری الکترونیکی است که ECU موتور شما از آن برای تنظیم صحیح عملکرد موتور وسیله نقلیه شما و حفظ عملکرد روان و ایمن آن استفاده می کند. این شامل محاسبه مخلوط هوا سوخت مناسب برای شرایطی است که موتور شما در آن کار می کند. با افزایش سن سنسورها دقت آنها کمتر و کمتر می شود که می تواند منجر به مصرف بیش از حد سوخت شود.

سنسورهای اکسیژن خراب 

راه اصلی که در صورت داشتن سنسور اکسیژن معیوب می دانید این است که چراغ چک موتور در خودرو روشن می شود. این وسیله نقلیه به احتمال زیاد هیچ مشکل عمده موتور، صدا یا هر چیز دیگری که شما را در مورد این مشکل راهنمایی کند، نداشته باشد. سنسور اکسیژن توسط یک سیستم OBD (تشخیصی روی برد) کنترل می شود که در صورت از کار افتادن سنسور گزارش می دهد. وقتی چراغ چک موتور شما روشن می شود، نمی توانید بگویید مشکل چیست. شما باید کامپیوتر موتور را به یک خواننده متصل کنید (بیشتر مغازه ها آنها را در دسترس دارند) تا ببینید کدهای تشخیصی چیست. اگر مشکل سنسور اکسیژن دارید، این موارد به شما اطلاع می دهند.

چرا سنسورهای اکسیژن از کار می‌افتند

گرمای زیادی به سنسورهای اکسیژن اعمال می‌شود. با گذشت زمان، می تواند تأثیر منفی داشته باشد. اکثر سنسورهای اکسیژن برای مسافت150000 کیلومتر تخمین زده می شوند. پس از این مرحله، آنها شانس شکست دارند. هنگامی که یک کد OBD مشکلات سنسور را سیگنال می دهد، ممکن است نیاز به تعویض حسگر اکسیژن داشته باشد یا نباشد. به جای پرداخت سریع برای تعویض، با یک فروشگاه محلی صحبت کنید تا تشخیص دقیق تر اگزوز انجام دهد تا بفهمید که آیا واقعاً زمان آن رسیده است که یک سنسور اکسیژن را که به درستی کار نمی کند بازنشسته کنید.

نحوه تعویض سنسور اکسیژن خراب شده 

مکان یابی و تعویض سنسور اکسیژن نسبتاً آسان است. این کار را می توان در منزل  خودتان انجام دهید . 

ابزار و مواد مورد نیاز 

  • پارچه های تمیز
  •  مجموعه ای از آچارهای هلالی
  • 2 بلوک چوبی
  • یک چراغ قوه
  •  جک ماشین
  • جک هیدرولیکی برای بالا بردن ماشین
  • سنسور اکسیژن جدید
  • دستکش لاتکس کار

خودرو خود را در جای مناسب قرار دهید 

ابتدا خودرو را روی یک سطح صاف پارک کرده و ترمز را تنظیم کنید. بلوک های چوبی را پشت و جلوی یکی از لاستیک های عقب قرار دهید. این برای اطمینان از حرکت نکردن وسیله نقلیه است. اگر اخیراً اتومبیل رانده اید، احتمال زیادی وجود دارد که سیستم اگزوز بسیار داغ باشد. قبل از دست زدن به آن اجازه دهید مدتی خنک شود. هر طرف ماشین را با استفاده از جک بالا بیاورید تا لاستیک دیگر با زمین تماس نداشته باشد. ماشین را روی پایه پایین بیاورید و مراقب باشید که از یکی از نقاط تماس قاب مشخص شده در دفترچه راهنمای مالک خود استفاده کنید. سایر مکان های خودرو برای تحمل وزن طراحی نشده اند و در صورت استفاده از آنها برای بلند کردن یا نگه داشتن خودرو آسیب می بینند. هنگامی که ماشین روی پایه قرار گرفت، مطمئن شوید که به شکلی ثابت نگه داشته شده است.

سنسورها رو پیدا کنید و جایگزین کنید 

در حالی که برخی خودروها تنها به یک سنسور اکسیژن مجهز هستند، خودروهای دیگر از دو سنسور استفاده می کنند. در موتورهایی که فقط از یک سنسور استفاده می کنند، معمولاً روی منیفولد اگزوز یا بسیار نزدیک آن قرار دارد (بخشی از اگزوز که به موتور ماشین شما متصل می شود). در خودروهای دارای دو سنسور، سنسور دوم در پایین دست مبدل کاتالیزوری خودرو قرار خواهد گرفت. به سادگی سیستم اگزوز خودرو را از منیفولد به سمت صدا خفه کن دنبال کنید تا سنسور را پیدا کنید. حسگرها را یکی یکی بردارید و جایگزین کنید، مراقب باشید که مطمئن شوید سنسور درست را در هر مکان نصب می کنید. نگاهی به سنسور اکسیژن جدید بیندازید تا به خوبی متوجه شوید که دقیقاً چه شکلی است. سیم سنسور باید با استفاده از یک گیره ساده جدا شود. پس از برداشتن سیم، از یک آچار هلالی برای باز کردن پیچ وصل سنسور به سیستم اگزوز استفاده کنید و آن را بردارید. سنسور را تعویض کرده و دوباره وصل کنید و مراقب باشید که گیره سیم در جای خود قرار بگیرد. مراقب باشید سیم را در محل اصلی خود قرار دهید تا سیم از لوله اگزوز داغ دور باشد.

پایان

در پایان کار پس از تعویض سنسور ها پیچ های مورد نظر خود را ببنید تا کار شما به پایان برسد . 

چرا سنسور اکسیژن شما در تست رد می شود ؟

سنسور اکسیژن سطح سوخت و گازهایی مانند اکسیژن و نیتروژن را که از سیلندرهای موتور خارج می شوند اندازه گیری می کند. عنصر حسگر یک لامپ سرامیکی زیرکونیومی است که در هر دو طرف با پوشش نازکی از پلاتین پوشیده شده است. قسمت بیرونی لامپ با گازهای داغ خروجی در تماس است و داخل لامپ از طریق بدنه حسگر یا سیم کشی به اتمسفر بیرونی تخلیه می شود. ولتاژ خروجی کامل سنسور باید 0.45 ولت باشد. اگر سنسور سوخت یا گازهای بیش از حد را تشخیص دهد، ECU جریان سوخت را به داخل موتور کاهش می دهد و اگر سنسور سوخت بسیار کمی را تشخیص دهد، ECU میزان سوخت ورودی به موتور را افزایش می دهد.

سنسور اکسیژن و تست آلایندگی خودرو شما

یک تست آلایندگی که به عنوان چک مه دود نیز شناخته می شود، آلاینده های منتشر شده از موتور خودرو را بررسی می کند. اگر سنسور اکسیژن به درستی کار نکند، گازهای خروجی را نمی توان به درستی تنظیم کرد. هنگامی که آلاینده های اگزوز اندازه گیری شده توسط آنالایزر آلایندگی بسیار زیاد باشد، خودرو در تست آلایندگی مردود می شود. یکی از دلایل اصلی این امر می تواند یک سنسور اکسیژن معیوب باشد. اگر متوجه شدید که مسافت پیموده شده بنزین خودروی شما تحت تأثیر نامطلوب قرار گرفته است یا در حین رانندگی خودرو افزایش می یابد یا تردید دارد، دلیل آن می تواند نقص سنسور اکسیژن باشد. سنسور معیوب می تواند به مبدل کاتالیزوری خودرو آسیب برساند. اگر خودرو در تست آلایندگی به دلیل مونوکسید کربن بالا رد شد، باید سنسور اکسیژن را بررسی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *