علائم خرابی شیر برقی گیربکس چیست و چه زمانی باید شیر برقی گیربکس را عوض کنیم ؟

شیر برقی گیربکس چیست 

شیر برقی گیربکس شما بخش کلیدی گیربکس شما است . شیر برقی یک شیر الکترو هیدرولیک است که وظیفه کنترل مقدار مایعی که به داخل و خارج از گیربکس اتوماتیک وسیله نقلیه شما می رود را بر عهده دارد. شیر برقی بسته با کنترل سیال می تواند به طور معمول باز یا بسته باشد. شیر برقی از طریق ولتاژ یا جریانی کار می کند که توسط کامپیوتر انتقال یا ماژول کنترل الکترونیکی تامین می شود. شیر برقی گیربکس معمولاً در داخل بدنه سوپاپ، واحد کنترل انتقال یا ماژول کنترل انتقال قرار دارد.

واحد کنترل گیربکس دستگاهی است که گیربکس اتوماتیک را کنترل می کند و می تواند با استفاده از سنسورها عملکرد داخلی هر قسمت الکتریکی وسیله نقلیه شما را محاسبه کند. اگر گیربکس شما به درستی کار نمی کند و با عملکرد وسیله نقلیه خود مشکل دارید، این معمولاً می تواند به علائم یک شیر برقی گیربکس معیوب نسبت داده شود.

شیر برقی چه نقشی در خودرو اتوماتیک دارد 

در حالی که ماشین‌های با گیربکس دستی از کلاچ برای تعویض دنده استفاده می‌کنند، سیستم‌های گیربکس اتوماتیک متکی به یک سیستم هیدرولیک هستند که تعویض دنده را انجام می‌دهد. شیر برقی گیربکس برای این فرآیند بسیار مهم است و نقش بسیار زیادی در نرمی تعویض دنده ها و عملکرد وسیله نقلیه شما ایفا می کند.

ابتدا، سیال انتقال از طریق سوپاپ ها توسط شیر برقی های مختلف انتقال هدایت می شود، مانند شیر برقی تعویض دنده، شیر برقی قفل یا شیر برقی کنترل انتقال. این شیرهای برقی انتقال وظیفه باز یا بستن شیرهای هیدرولیک برای تنظیم جریان سیال در سیستم را بر عهده دارند. همچنین سنسورهای سرعت واقع در نزدیکی موتور وظیفه روشن و فعال کردن شیر برقی گیربکس را بر عهده دارند.

همانطور که می بینید، شیر برقی گیربکس یک بخش کلیدی در عملکرد گیربکس است که باعث می شود خودروی شما به خوبی کار کند. اگر متوجه علائم یک سلونوئید کنترل بد گیربکس شوید، این می تواند به معنای مشکلات جدی برای گیربکس و عملکرد موتور شما باشد.

در خودروهای گیربکس اتوماتیک، گیربکس برای تعویض نرم و به موقع دنده ها به تسمه ها و کلاچ های مختلف متکی است و تنها راه برای انجام این کار استفاده از مقدار صحیح فشار مایع در سیستم تعویض دنده است. شیر برقی گیربکس قسمتی است که وظیفه باز و بسته کردن دریچه های بدنه را بر عهده دارد تا سیال بیشتری وارد یا از آن جلوگیری کند. در این مرحله، مایع می تواند برای تعویض سریع دنده، کلاچ ها و نوارها را تحت فشار قرار دهد.

شیر برقی گیربکس شامل یک پیستون فنری است که با سنسورهای موتور خودرو یا ماژول کنترل گیربکس از طریق سیگنال های الکترونیکی ارتباط برقرار می کند. شیر برقی و سنسورهای گیربکس بر اساس سرعت خودرو و موتور، زمان مناسب تعویض دنده را تعیین می کنند.

اگر شیر برقی گیربکس به درستی کار نکند چه اتفاقی می افتد 

اگر شیر برقی گیربکس به درستی کار کند و دارای انرژی باشد، پیستون مکانیکی اجازه می دهد تا مقدار صحیح سیال از آن عبور کند، در حالی که شیر برقی گیربکس در حالت بسته خود خاموش می شود. در حالی که سنسورهای مختلف در موتور تعیین می کنند که چه زمانی قرار است دنده ها تعویض شوند، وظیفه شیر برقی گیربکس انجام مکانیسم واقعی تعویض دنده است. اگر علائم شیر برقی گیربکس بد را مشاهده کردید، نمی توانید دنده ها را به درستی تعویض کنید.

نشانه های خراب بودن شیر برقی 

اگر گیربکس اتوماتیک شما به درستی کار نمی کند و ماشین شما به درستی کار نمی کند، این می تواند نشانه روشنی برای شما و سرنشینان باشد مبنی بر اینکه شیر برقی گیربکس شما از کار افتاده یا در گذشته از کار افتاده است. شیر برقی گیربکس معیوب می تواند بر بسیاری از اجزای گیربکس اتوماتیک شما تأثیر منفی بگذارد.

شیر برقی گیربکس دریچه‌های الکتروهیدرولیک هستند که جریان سیال انتقال را از طریق گیربکس خودرو کنترل می‌کنند، باز و بسته می‌شوند به دلیل سیگنال‌های الکتریکی که از خودرو یا واحد کنترل انتقال می‌گیرند، که داده‌های چند سنسور سرعت واقع در داخل موتور را به دست می‌آورد.

از آنجایی که یک کلاچ تغییر دنده را در گیربکس دستی خودرو کنترل می کند، شیر برقی گیربکس گیربکس را در داخل خودروی اتوماتیک کنترل می کند و همان کار را انجام می دهد. همچنین سیستم گیربکس اتوماتیک خودروی شما دارای انواع مختلفی از شیر برقی است: شیر برقی تعویض دنده، شیر برقی قفلی و شیر برقی کنترل گیربکس.

دلایل و دلایل زیادی وجود دارد که چرا شیر برقی گیربکس شما ممکن است از کار بیفتد و باعث ایجاد علائم مختلفی از شیر برقی گیربکس بد شود. هنگامی که واحد کنترل انتقال سیگنال ها و اطلاعات را به شیر برقی انتقال می فرستد تا به سمت بالا یا پایین جابجا شوند، این مقادیر باید باز یا بسته شوند تا جریان سیال انتقال اجازه و محدود شود. مایع موجود در گیربکس وظیفه فشار دادن به سیستم گیربکس را بر عهده دارد و به خودروی شما اجازه می دهد بدون مشکل دنده را تعویض کند.

حالت رانندگی با شیر برقی خراب 

گیربکس خودروی شما برای کنترل دنده‌ها و حرکت روان خودرو به موقعیت‌ها و مکان‌های شیر برقی مختلف گیربکس متکی است. اگر علائم شیر برقی گیربکس بد را مشاهده کردید، ممکن است توانایی استفاده از چند دنده را در وسیله نقلیه خود از دست بدهید و دنده خاصی گیر کرده باشد، یا ممکن است دنده اصلا نتواند حرکت کند.

مطمئن شوید که تفاوت بین گیربکس لغزشی و مشکل شیر برقی گیربکس را می دانید. وقتی می‌خواهید دنده را تغییر دهید، می‌توانید تفاوت را تشخیص دهید: وقتی یک گیربکس لغزنده دارید، تعویض دنده در واقع می‌تواند اتفاق بیفتد، اما قدرت بسیار کمی تولید می‌کند. با این حال، با یک شیر برقی گیربکس نامناسب، شیر برقی می تواند در وهله اول از وقوع دنده جلوگیری کند.

علائم اصلی رانندگی که با علائم یک شیر برقی کنترل گیربکس معیوب متوجه خواهید شد این است که ممکن است تعویض دنده با تاخیر انجام شود، شما نمی توانید دنده را پایین بیاورید و موتور شما به دور خود ادامه می دهد، گیربکس شما در وضعیت خنثی می ماند و تعویض دنده بسیار زیاد می شود.

تاخیر و کندی در گیربکس 

ماژول کنترل گیربکس وسیله نقلیه شما نیست، بلکه مسئول تشخیص هر گونه نقص در سیستم هایی است که نظارت می کند. هر عیبی که تشخیص دهد، از شدت اعم از شکستگی یا آسیب دیده شیر برقی گرفته تا فیوز سوخته، درگیر می شود و برای جلوگیری از آسیب بیشتر موتور یا گیربکس به حالت لنگی وارد می شود. حتی زمانی که حالت اضطراری فعال می شود، خودرو همچنان می تواند کمی کار کند و به راننده امکان می دهد با ظرفیت محدود سفر کند.

به طور کلی حالت شل بر شیر برقی گیربکس معیوب تأثیر می گذارد. این به ماشین شما اجازه می دهد تا به دنده دوم برود و در آنجا بماند. این می‌تواند باعث ایجاد احساس کندی در هنگام شروع رانندگی شود، و از دریچه گاز جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود دور موتور بسیار بالاتر از حد معمول باشد تا با همان سرعت حرکت کند. مطمئن شوید که ماشین خود را برای مدت طولانی در حالت لنگی رانندگی نکنید، زیرا این می تواند چندین علامت از یک سلونوئید کنترل بد گیربکس ایجاد کند.

کدهای عیب تشخیصی

هنگامی که ماژول کنترل گیربکس مشکلی را در یکی از سیستم های نظارت شده تشخیص می دهد، ممکن است یک کد عیب تشخیصی را ایجاد کند که با استفاده از یک ابزار اسکن که برای ساخت، مدل خاص و سال ماشین شما منطقی است، به درستی تشخیص داده شود. کدهای عیب برای قطعات اصلی گیربکس که علائم یک سلونوئید کنترل بد گیربکس را نشان می دهند از P0700 شروع می شود و کدهای شیر برقی از P0751 تا P0758 متغیر است. همچنین کدهای سنسور سرعت وجود دارد که تا P0503 کار می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *