عملکرد سنسور ABS اندازه گیری سرعت چرخش چرخ است. چهار سنسور ABS در خودرو وجود دارد. برای هر چرخ یکی سنسور ABS وجود دارد .

از نظر فنی، سنسور ABS به عنوان سنسور سرعت چرخ یا WSS شناخته می شود.

 

علت نقص در سنسور ABS پراید و پژو 405

 

چراغ ABS که در خودروهای پراید و پژو 405 نمایش داده می‌شود، به معنای وجود یا وقوع یک مشکل در سیستم ترمز ضد قفل (ABS) است. این سیستم، برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمز کردن سریع و در شرایط جاده‌ای مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت روشن شدن چراغ ABS ممکن است به دلایل زیر باشد:

1. خرابی سنسورها:

در سیستم ABS، سنسورهایی برای اندازه‌گیری سرعت چرخ‌ها وجود دارند. اگر یک یا چند سنسور خراب شده یا دچار خطا شده باشد، ممکن است چراغ ABS روشن شود.

2. خرابی ماژول ABS:

ماژول ABS یا واحد کنترل ABS مسئول کنترل و عملکرد سیستم است. در صورت خرابی این ماژول، چراغ ABS ممکن است روشن شود.

3. نقص در سیستم ترمز:

برخی از مشکلات سیستم ترمز می‌توانند باعث روشن شدن چراغ ABS شوند. این مشکلات ممکن است شامل نشت فشار ترمز، خرابی کلیپر ترمز، یا فشار نامناسب در سیستم ترمز باشد.

4. خرابی سیستم الکتریکی:

خرابی در اتصالات الکتریکی، کابل‌ها یا قطعات مرتبط با سیستم ABS نیز ممکن است باعث روشن شدن چراغ ABS شود.

برای تشخیص دقیق علت روشن شدن چراغ ABS در خودروهای پراید و پژو 405، توصیه می‌شود بهترین راه حل این است که خودرو را به یک تعمیرگاه مجاز ببرید و توسط تکنسین متخصص بررسی و تعمیر شود. تکنسین با استفاده از تجهیزات تخصصی و

خواندن کدهای خطا در سیستم، می‌تواند مشکل را تشخیص دهد و تعمیرات لازم را انجام دهد.

نحوه عملکرد سنسور ABS

برای تولید سیگنال، یک سنسور ثابت ABS نزدیک به حلقه ای قرار می گیرد که همراه با چرخ می چرخد. در بسیاری از خودروها، این یک حلقه رمزگذار است که بخشی از مهر و موم جانبی بلبرینگ چرخ است. چنین حلقه ای دارای آهنرباهای داخلی است که در فواصل مساوی قرار می گیرند.
ماشین های دیگر دارای یک حلقه با دندانه های فلزی هستند که شبیه چرخ دنده است .

سنسور ABS

همانطور که حلقه در کنار سنسور ABS می چرخد، تکانه های الکتریکی با فواصل یکنواخت یا افزایش ولتاژ ایجاد می کند.

در اکثر خودروها، سنسورهای ABS به ماژول کنترل ABS (معروف به ماژول کنترل VSC یا DSC) متصل می شوند. سیگنال های سنسورهای سرعت چرخ برای عملکرد سیستم کنترل پایداری خودرو (VSC) و چندین سیستم دیگر استفاده می شود.

اگر سنسور ABS از کار بیفته چی میشه؟

اگر سنسور ABS از کار بیفتد، سیستم کنترل پایداری خودرو و سیستم ترمز ضد قفل غیرفعال می شوند.

در برخی خودروهای مدرن، سایر سیستم های ایمنی نیز ممکن است از کار بیفتند. ممکن است چندین چراغ هشدار را روی داشبورد ببینید، از جمله چراغ هشدار سیستم پایداری خودرو، و احتمالاً فرمان برقی، چراغ‌های چک موتور را ببینید.

اگر سیگنال سنسور ABS به طور متناوب قطع شود، مواردی را می دانیم که ممکن است باعث شود کنترل پایداری خودرو در شرایط رانندگی عادی به خودی خود شروع به هشدار کنند.

علت مشکلات سنسور ABS

دو نوع خطای سنسور ABS وجود دارد: الکتریکی و مکانیکی.

  • خطاهای الکتریکی می تواند ناشی از خراب شدن سنسور (به عنوان مثال، به دلیل خوردگی) یا مشکل در اتصال سنسور، مانند خوردگی در کانکتور باشد.به عنوان مثال برخی از خودروها به مشکل از کار افتادن سنسور ABS در نتیجه نفوذ آب نیز ایجاد می شود.
    در این صورت حتما باید سنسورها را تعویض نمایید.
  • مثال دیگری از خطای الکتریکی زمانی است که سیم سنسور آسیب دیده، پاره و یا اتصال آن ها قطع شده باشد.
  • خطاهای مکانیکی ممکن است ایرادی در سیستم برنامه و اعلان ورود و خروج اتفاق افتاده باشد.یاتاقان چرخ شل یا نامناسب نصب شده یا یک جسم خارجی باعث تداخل بین سنسور شده است.

تشخیص خرابی سنسور ABS 

مواردی وجود دارد که مشخص است کدام سنسور مشکل دارد.

به عنوان مثال، اگر چراغ هشدار پایداری خودرو روشن شود و مکانیک شما در هنگام تعویض روغن متوجه شود که حلقه تون در یکی از چرخ ها شکسته است، به احتمال زیاد باعث ایجاد مشکل شده است.

اگر چراغ هشدار VSC بلافاصله پس از تعویض بلبرینگ چرخ روشن شود، به احتمال زیاد مشکلی در نصب آن بلبرینگ رخ داده است.

اگر بلبرینگ از سمت اشتباه فشار داده شود، سنسور ABS کار نخواهد کرد. گاهی اوقات، سنسور ABS نیز ممکن است در هنگام تعویض بلبرینگ چرخ آسیب ببیند.

با توجه به تجربه ما، موارد زیادی را نیز دیده ایم که سیم سنسور ABS توسط جوندگان جویده شده است که به راحتی قابل مشاهده است.

با این حال، در بیشتر موارد، خودرو باید به درستی تشخیص داده شود. مکانیک باید سیستم ABS را برای کدهای مشکل اسکن کند و فرآیند تشخیص کد خاص را دنبال کند.

هزینه رفع مشکل سنسور ABS چقدر است؟

به علت دقیق آن بستگی دارد. تعمیرگاه یا فروشنده شما هزینه ثابتی را برای تشخیص از شما دریافت می کند و سپس به نسبت مدل ماشین هزینه های خود را دارد.

اگر فقط سنسور خراب است، تعویض آن خیلی گران نیست. اگر بلبرینگ چرخ نیاز به تعویض داشته باشد، 1-2 ساعت نیز زمان برای تعویض نیاز است .

اگر حلقه تون شکسته باشد و به طور جداگانه قابل تعویض نباشد، ممکن است شفت درایو نیاز به تعویض داشته باشد، که 1.5-2.0 ساعت کار برای شفت درایو جلو در یک ماشین متوسط ​​به اضافه قطعات است. توصیه می کنیم خودرو را در نمایندگی تشخیص دهید و سپس گزینه های مختلف تعمیر را در نظر بگیرید. قطعات پس از فروش اغلب ارزان تر هستند.

نحوه عملکرد سنسور ABS

سنسورهای ABS که با حلقه های تن کار می کنند: سنسور سرعت چرخ به گونه ای نصب می شود که نوک آن نزدیک به دندانه های حلقه تون فلزی قرار گیرد. سنسور سرعت چرخ ثابت است.

سنسور ABS

حلقه تن به محور (میل محرک) متصل می شود و همراه با چرخ می چرخد.

همانطور که چرخ می چرخد، دندانه های حلقه تن از نوک سنسور سرعت چرخ عبور می کند و میدان مغناطیسی سنسور را تغییر می دهد. در نتیجه، سنسور تکانه های ولتاژ تولید می کند. هر دندان یک تکانه تولید می کند. به عنوان مثال، اگر حلقه تون دارای 52 دندان باشد، به این معنی است که یک چرخش کامل چرخ برابر با 52 ضربه است.

سنسورهای ABS که با بلبرینگ چرخ کار می کنند

سنسور فعال ABS به گونه ای نصب می شود که نوک سنسور به کناره یاتاقان چرخ نزدیک باشد.

سنسور ABS

مهر و موم جانبی داخلی بلبرینگ چرخ حاوی آهنرباهای کوچکی است که در فواصل مساوی از یکدیگر تعبیه شده اند.

هر آهنربایی که از کنار سنسور عبور می کند یک جریان الکتریکی تولید می کند.

سنسور سرعت چرخ معمولاً به ماژول کنترل ABS متصل می شود.

ماژول کنترل ABS (معروف به ماژول DSC یا VSC) سرعت هر چرخ را برای عملکرد ترمز ضد قفل کنترل می کند، که برای جلوگیری از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگیری است.

اگر در هنگام ترمز اضطراری، ماژول ABS این سیگنال را دریافت کند که یکی از چرخ ها بسیار کندتر از بقیه می چرخد ​​(نزدیک به قفل شدن)، فشار ترمز هیدرولیک به آن چرخ را کاهش می دهد تا از قفل شدن آن جلوگیری کند. این به راننده کمک می کند تا کنترل خودرو را در هنگام ترمز اضطراری حفظ کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *