لرزش هنگام استارت سرد مشکل رایج بسیاری از مدل های موتور بنزینی است. دلیل اصلی این است که احتراق در سیلندر کامل نمی شود و در نتیجه قدرت خودرو کافی نیست و خودرو می لرزد. البته دلیل لرزش استارت سرد یکسان نیست، امروز چندین عیب با میزان وقوع بالا را برای مرجع شما لیست می کنیم، امیدوارم برای نگهداری از خودرو برای شما مفید باشد.

1. نسبت مخلوط سوخت و هوا

نفت به گاز نادرست است که هم در کنترل حلقه باز و هم در کنترل حلقه بسته وجود دارد. در خودرویی با کنترل حلقه بسته حداقل دمای کارکرد سنسور اکسیژن 370 درجه سانتیگراد است و اگر خودرو به تازگی راه اندازی شود سنسور اکسیژن کار نمی کند زیرا دمای لوله اگزوز به 370 درجه سانتیگراد نمی رسد. در این زمان ECU اشتباه ارزیابی شد و کنترل زمان اختلاط نفت و گاز و احتراق توسط محرک باعث خطا شد و در نتیجه توان خروجی خودرو را کاهش داد و باعث ایجاد لرزش شد.

2. رسوب کربن روی سوپاپ ها و دریچه های ورودی سوپاپ ها

اگر رسوب کربن روی سوپاپ ها و دریچه های ورودی موتور ایجاد شود، رسوبات کربن می توانند مقدار مشخصی سوخت را جذب کنند و ECU در قضاوت خود دچار اشتباه می شود. به عنوان مثال، کامپیوتر در واقع تزریق 100 قسمت فرضی نفت و گاز را کنترل می کند، اما تنها 90 قسمت در واقع وارد سیلندر می شود (10 قسمت توسط رسوبات کربن جذب می شود)، بنابراین حتی اگر 90 قسمت باقیمانده نفت و گاز مخلوط شوند. به طور کامل احتراق، هنوز هم کافی نیست پویایی لازم، پدیده جیتر اجتناب ناپذیر است.

3. شرایط کار هر سیلندر متفاوت

است به همین ترتیب شمع موتور چند سیلندر نیز مشکلات فوق را خواهد داشت. پس از مدت زمان طولانی استفاده، فاصله احتراق و کنترل زمان شمع متفاوت خواهد بود، اما ECU نمی تواند این انحراف را تشخیص دهد و همچنان با “آنها” یکسان رفتار می کند که منجر به خطای عملی و تئوری می شود و برخی از سیلندرها اگر پاور خیلی کم باشد باعث لرزش می شود. پس از استفاده طولانی مدت از موتور، شکاف بین هر آستر سیلندر و پیستون نیز کم و بیش متفاوت به نظر می رسد، یعنی برخی از شکاف ها بزرگ و برخی از شکاف ها کوچک هستند. در شروع سرد، بدون روغن روان کننده خوب، سیلندر با شکاف بزرگ به راحتی مقدار معینی گاز با دمای بالا را از شکاف نشت می کند و در نتیجه توان خروجی را کاهش می دهد.

4. خرابی سنسور

دمای آب سنسور دمای آب یکی از پایه های مهم کامپیوتر برای قضاوت در مورد وضعیت کار موتور در آن زمان است. اگر هنگام روشن شدن موتور سرد، دمای موتور منهای 10 درجه سانتیگراد باشد، اما سنسور به رایانه بگوید که “در حال حاضر دما 20 درجه سانتیگراد است”، کامپیوتر در 20 درجه سانتیگراد سوخت تزریق می کند.

5. عوامل دیگر

گرد و غبار روی دبی سنج هوا وجود دارد که منجر به کاهش هوای ورودی می شود؛ شیر EGR (گردش گاز خروجی) به خوبی کار نمی کند و گاز خروجی در دور آرام وارد می شود؛ موتور دور دور آرام برای تنظیم هوای ورودی، درگاه ورودی را بای پس کنید اگر ولتاژ پایین باشد، ممکن است کار در جای خود نباشد؛ کیفیت روغن برای رسیدن به ارزش حرارتی مربوطه بسیار ضعیف است و در نتیجه توان خروجی احتراق کمی دارد. چهار عامل فوق می تواند منجر به احتراق ضعیف یک سیلندر خاص در هنگام استارت سرد یا انتظار در حالت خنثی شود و در نتیجه موتور دچار لرزش شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *