فیلتر هوای خودرو یکی از تجهیزات اساسی و مهم اتومبیل است. این فیلتر ذرات موجود در هوا و گرد و غبار را جذب می کند و اجازه نمی دهد آلودگی وارد موتور شود. با تعویض به موقع آن از سوختن ناقص بنزین جلوگیری کرده در نتیجه آلودگی هوا ایجاد نمی شود و از محیط زیست حفاظت می کنیم. این فیلتر در انواع : اسفنجی، سلولزی و کتان موجود می باشد.

در این مقاله قصد داریم شما را با فیلتر هوای خودرو آشنا کنیم و از اهمیت آن برای شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید. در ابتدا میخواهیم شرح دهیم که فیلتر هوای خودرو چیست و سپس به شرح نقش آن خواهیم پرداخت.

 

فیلتر هوای خودرو چیست؟

فیلتر هوای خودرو یکی از اساسی ترین و مهم ترین تجهیزات در اتومبیل است. فیلتر هوای ماشین ذرات معلقی که در هوا وجود دارند را جذب می کند و اجازه نمی دهد که گرد و غبار و ذرات آلوده به موتور خودرو وارد شوند.

بنابراین فیلتر هوا خودرو در طی مدت زمانی پر از آلودگی و گرد و غبار می شود که اگر بخواهیم خودروی ما به درستی کار کند باید این فیلتر را تعویض کنیم. اگر به موقع فیلتر هوای خودرو را تعویض کنید به سوخت صحیح اتومبیل و همچنین تصفیه هوای ورودی به کابین کمک بزرگی کرده اید.

 

فیلتر هوای خودرو چه نقشی دارد؟

وظیفه فیلتر هوای خودرو جذب آلودگی ها و ذرات و گرد و غبار موجود در هوا می باشد. بنابراین می توان گفت نقش این فیلتر در اتومبیل همانند نقش ریه در بدن انسان است. پس اگر به موقع تعویض نشود مشکلات زیادی را برای تنفس اتومبیل به وجود می آورد.

اگر این فیلتر تعویض نشود و تمیز نباشد، سوخت بنزین اتومبیل را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد و در این صورت هوا به صورت صحیح به سوخت نمی رسد و مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد. یکی دیگر از نقش های فیلتر هوای ماشین تصفیه هوای ورودی کابین اتومبیل می باشد.

اما نقش اصلی آن در تصفیه هوای ورودی به موتور و سوخت اتومبیل می باشد. شما می توانید با کم ترین میزان هزینه و مبلغ پایینی آن را تعویض کنید. اما در صورت نادیده گرفتن آن اتومبیل شما دچار هزینه های سنگینی می شود. یکی دیگر از نقش های آن حفاظت از محیط زیست می باشد. اگر به موقع تعویض نشود، بنزین به صورت ناقص می سوزد و باعث آلودگی هوا می شود. در صورت صحیح کار کردن این فیلتر کارایی موتور افزایش می یابد و میزان سوخت کم تری مصرف می شود.

انواع فیلتر هوای خودرو چیست؟

 

انواع مختلفی از فیلتر هوای ماشین وجود دارد که ما مهم ترین آن ها را برای شما شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

  • فیلتر سلولزی

فیلتر سلولزی یا کاغذی، پرکاربرد ترین و محبوب ترین نوع در فیلتر ها می باشد. از یک کاغذ پلیسه دار برای جذب بهتر آلودگی ها در این فیلتر استفاده شده است. همچنین برای داشتن ثبات در شکل خود از یک فریم پلاستیکی نیز استفاده می کند. این نوع از فیلتر، هزینه بسیار ارزان و کم تری نسبت به سایر فیلتر ها دارد اما پس از طی کردن زمان کوتاهی باید تعویض شود. این نوع از فیلتر هوای ماشین هشتاد تا نود درصد از آلودگی ها را به خود جذب می کند.

  • فیلتر اسفنجی

از فیلتر هوای اسفنجی، در تراکتورها و خودرو های سنگین استفاده می کنند. با پیشرفت علم و با استفاده از علم نانو از این فیلتر در ماشین های مسابقه استفاده می کنند. از این فیلتر در اتومبیل های کلاسیک از فیلتر هوای روغنی قدیمی الهام گرفته شده است. این فیلتر برای جذب آلودگی ها از یک فریم فلزی و یک بستر پلی اورتان استفاده کرده است. این نوع قیمت بالا تری نسبت به سلولزی آن دارد اما کارایی فیلتر سلولزی در شهر و خودرو های معمولی بسیار بیشتر است

  • فیلتر کتان

این نوع از تمامی فیلتر ها گران تر است. در این فیلتر برای جذب بهتر و بیشتر آلودگی ها از شش لایه پارچه روغنی مخصوص استفاده شده است. دارای عمر طولانی می باشد و قابلیت شستشو را نیز دارا می باشد. این نوع کاربرد بیشتری داشته و امکان تنفس بیشتری را به اتومبیل شما می دهد.

فیلتر هوای خودرو کجاست

 

فیلتر هوای ماشین در مسیر ورودی هوا به موتور قرار می گیرد. البته محل جایگیری این وسیله در خودرو های مختلف، متفاوت است و همچنین دارای اشکال مختلفی نیز می باشد. اگر در محل جایگاه خود به صورت صحیح قرار نگیرد و کلیه درز های آن به شکل درست بسته نشود، هوا از سطح کاغذ عبور نمی کند و از میان درز ها عبور کرده و وارد موتور اتومبیل می شود. در نتیجه عمل تصفیه هوا به درستی انجام نمی شود و خودرو شما دچار مشکل می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *