در یک دنیای عالی، ما تمام عمر خود را بدون ترس از درگیر شدن در تصادف از نقطه A به نقطه B رانندگی می کنیم. متأسفانه تصادفات شدید به طور مکرر و دائم در بزرگراه های کشورمان رخ می دهد. هنگامی که چنین برخوردهایی رخ می دهد، وسایل نقلیه ما اغلب بار بدبختی ما را متحمل می شوند.

اگر خوش شانس باشید، این تصادفات می تواند شامل چند نقص آرایشی نیز باشد که معمولاً رفع آنها نسبتاً آسان است، مانند تاب برداشتن گلگیرها. حتی می توانید با یک عمل ساده مانند کشیدن یا گذاشتن رنگ، فرورفتگی را از بین ببرید.

با این حال، در انتهای دیگر طیف، شدیدترین تصادفات اغلب آسیب مکانیکی قابل توجهی را پشت سر می گذارند که رفع آن (یا حتی تشخیص آن) بسیار دشوارتر است.

هیچ یک از این آسیب ها به اندازه ای نیست که به شاسی یک وسیله نقلیه تسری پیدا کند. هنگامی که شاسی آسیب می بیند، یک وسیله نقلیه باید به طور کامل منفجر شود یا چیزی مشابه. زیرا در آسیب های واقعاً جدی، آسیب هایی به شاسی وارد می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد شدت آسیب ساختاری به شاسی خودرو، کامیون یا SUV و همچنین هزینه‌های معمول مربوط به تعمیر چنین آسیب‌هایی، ادامه مطلب را بخوانید.

شاسی خودرو چیست؟

شاسی خودرو چیست؟

 

شاسی خودرو پایه و اساس یک وسیله نقلیه است. این عاملی است که یکپارچگی ساختاری آن را تعیین می کند. شاسی وسیله نقلیه اساساً از دو ریل اصلی تشکیل شده است که تمام طول یک وسیله نقلیه را طی می کنند و توسط یک سری از اعضای متقاطع در فواصل زمانی مختلف به هم متصل می شوند.

در حالی که طراحی دقیق شاسی یک وسیله نقلیه اغلب از یک برند و مدل خاص متفاوت است، اما همه آنها به یک هدف عمل می کنند. همه چیز از بدنه خودرو گرفته تا اجزای پیشرانه آن در نقطه خاصی از ساختار آن به این شاسی مرکزی چسبانده شده است.

بدنه یک وسیله نقلیه با پایه های مخصوص بدنه به شاسی زیر نصب می شود. هم موتور و هم گیربکس خودرو توسط مجموعه های شاسی ثابت نگه داشته می شوند. اساساً یک وسیله نقلیه بدون شاسی خوش طراحی نمی تواند وجود داشته باشد.

شاسی خودروها نیز با دقت طراحی شده اند تا زوایای خاصی را در بر گیرند که در نهایت بر ویژگی هایی مانند شیب پیشرانه و هندسه قسمت جلو تأثیر می گذارد. کوچکترین تفاوت در این جنبه ها می تواند تعدادی از مسائل مربوط به رانندگی را ایجاد کند.

آسیب شاسی

آسیب شاسی چیست؟

 

هر آسیبی که به ساختار اصلی وسیله نقلیه گسترش یابد یا آسیب ساختاری خودرو را در معرض خطر قرار دهد، به عنوان آسیب شاسی طبقه بندی می شود.

رایج ترین نمونه از این نوع آسیب، خم شدن شاسی است. این زمانی اتفاق می افتد که ضربه در هنگام برخورد به اندازه کافی بزرگ باشد که ساختار پشتیبانی اصلی خودرو را مختل کند.

آسیب به هر نقطه نصب که در آن شاسی یک وسیله نقلیه به طور دائم پرچ یا جوش داده شده است، می تواند به عنوان آسیب شاسی طبقه بندی شود. این شامل آسیب به پایه‌های تعلیق بالایی خودرو یا فلنج‌های نصب متقاطع خودرو می‌شود.

نشانه های خودروی شاسی بلند آسیب دیده

مشکلات شاسی

هنگام در نظر گرفتن خرید یک خودروی دست دوم، چندین نشانه آشکار از آسیب شاسی وجود دارد که هر خریدار بالقوه باید از آنها آگاه باشد. موارد زیر چند ویژگی کلیدی آسیب شاسی است که باید مراقب آنها بود.

شماره 1 – خم های ناهموار در شاسی

در بیشتر موارد، اگر خمیدگی در یک ریل قاب با خمیدگی ریل در طرف مقابل خودرو مطابقت نداشته باشد، باید به آسیب شاسی مشکوک شد.

اکثر براکت های تولید شده روی ریل های شاسی از یک طرف خودرو به سمت دیگر یکسان هستند و از نظر ظاهری بسیار صاف هستند.

شماره 2 – تراز بسیار تغییر یافته است

چرخ عقب کج شده

قسمت جلویی یک وسیله نقلیه ممکن است به دلایلی نامناسب باشد. با این حال، ناهماهنگی شدید که با چشم غیرمسلح بسیار قابل مشاهده است، معمولاً تظاهر مستقیم آسیب شاسی است.

فریب ادعاهای فروشنده مبنی بر اینکه وسیله نقلیه مورد نظر پس از یک تنظیم سریع خوب می شود را نخورید.

شماره 3 – اجزای تعلیق با موقعیت غیر طبیعی

جابه‌جایی‌های غیرطبیعی یا نامناسب کمک‌ فنرها نشان‌دهنده این است که آسیب دیدگی شاسی باعث جابجایی نقاط نصب سیستم تعلیق خودرو شده است.

شماره 4 – اجزای نامناسب

سخت بستن در

اگر برخی از پانل‌های بدنه و اجزای همراه یک وسیله نقلیه سطح مناسبی و پرداخت ضعیفی از خود نشان دهند، احتمالاً آسیب قابل توجهی به شاسی وارد می‌شود. حتی دری که به درستی بسته نمی شود، گاهی اوقات می تواند نشانه مشکلات جدی تری باشد.

این امر مخصوصاً زمانی صادق است که همه آن پانل ها و اجزای آن جدید به نظر می رسند اما هنگام جابجایی به طرز ناخوشایندی به هم متصل می شوند. در بسیاری از موارد، شاسی یک وسیله نقلیه به اندازه ای تغییر شکل می دهد که پایه های بدنه را جابجا می کند.

شماره 5 – سایش ناهموار لاستیک

لاستیک ها به دلایل مختلفی می توانند به طور منظم فرسوده شوند. با این حال، اگر چندین الگوی سایش مختلف بین لاستیک‌های یک وسیله نقلیه نشان داده شود، احتمالاً به شاسی آسیب وارد می‌شود.

هنگامی که شاسی به اندازه ای آسیب می بیند که هندسه آن تغییر کند، لاستیک های یک وسیله نقلیه اغلب هنگام رانندگی در جاده، مسیر ناهمواری را به جا می گذارند. این تقریباً همیشه منجر به سایش آج بسیار عجیب و غریب می شود.

آیا آسیب شاسی قابل تعمیر است؟

آیا آسیب شاسی قابل تعمیر است؟
آیا آسیب شاسی قابل تعمیر است؟

دوام تعمیر شاسی خودرو بر اساس میزان آسیب وارده تعیین می شود. در برخی موارد، زمانی که چنین آسیبی نسبتاً جزئی است، شاسی خودرو در واقع قابل تعمیر است.

با این حال، در سایر موارد جدی تر، آسیب شاسی را نمی توان به طور کامل برطرف کرد.

هنگامی که آسیب شاسی به حدی است که برای تکمیل تعمیرات لازم زمان، تلاش و هزینه قابل توجهی نیاز است، انجام این کار همیشه ممکن یا ایمن نیست.

نه تنها هزینه های مربوط به این تعمیرات احتمالاً از کل هزینه اکثر وسایل نقلیه بیشتر است، بلکه شاسی از پیش تعمیر شده هرگز به اندازه قبل از آسیب دیدن قوی نیست.

در نتیجه، حتی اگر یک شاسی قابل تعمیر باشد، انجام این کار با مسئولیت زیادی همراه است.

هزینه تعمیر خرابی شاسی

هزینه تعمیر خرابی شاسی

هزینه های مربوط به تعمیر آسیب شاسی می تواند به طور قابل توجهی از یک سر طیف به انتهای دیگر متفاوت باشد و تا حد زیادی نشان دهنده شدت چنین آسیبی است.

تقریباً در همه موارد، یک وسیله نقلیه باید بر روی یک قطعه تجهیزات خاص به نام قفسه شاسی قرار گیرد، جایی که می توان تعمیرات دقیق را انجام داد. خدماتی از این نوع هرگز ارزان نیستند و اغلب برای تکمیل آن زمان می برد.

در پایین‌ترین قیمت، آسیبی است که معمولاً در پیوندهای تعلیق ایجاد می‌شود که در کارخانه در محل خود پرچ می‌شوند/جوش می‌شوند. حتی چنین تعمیراتی می تواند بسیار پرهزینه باشد و معمولاً شامل هزینه های نیروی کار در محدوده  5 ملیون تومان می باشد .

بدتر این است که این تخمین شامل هزینه‌های مربوط به تعمیر آسیب‌های آرایشی اضافی که در طول چنین برخوردی رخ می‌دهد، نمی‌شود.

آیا رانندگی با خودرویی با شاسی آسیب دیده ایمن است؟

آیا رانندگی با خودرویی با شاسی آسیب دیده ایمن است؟

به عبارت ساده تر، رانندگی با خودرویی که آسیب شاسی آن تعمیر نشده باشد، هرگز ایمن نیست. هنگامی که چنین آسیبی رخ می دهد، یکپارچگی ساختاری یک وسیله نقلیه به خطر افتاده است. در نتیجه، هر نوع برخورد بعدی می تواند عواقب بدی داشته باشد.

علاوه بر این، رانندگی معمولاً آسیب می بیند زیرا آسیب شاسی اغلب هندسه جلویی خودرو را تغییر می دهد. این می تواند منجر به فرمان نابرابر و توزیع وزن نابرابر شود، که هر دو می توانند شانس شما را برای یافتن خود در یک نوع خرابی یا دیگری افزایش دهند.

 

اگر این به اندازه کافی قانع کننده نیست، درک این نکته نیز مهم است که در صورت آسیب رساندن به راننده دیگری در حین رانندگی با خودرویی که شاسی آن آسیب دیده است، می توانید مسئول باشید.

در نتیجه می توانید با رانندگی وسیله نقلیه ای که از این طریق آسیب دیده است، معیشت بیش از یک نفر را به خطر بیندازید.

آیا می توانید خودرویی با شاسی آسیب دیده بفروشید؟

فروختن خودرو با شاسی آسیب دیده امکان پذیر می باشد اما خیلی سخت می باشد و فروش خودرویی که شاسی ان آسیب دیده است بسیار بسیار دشوار می باشد .
ممنون از شما که تا پایان این مقاله همراه ما بوده اید ، برای دیدن مطالب بیش تر به وبلاگ نرسی کو مراجعه نمایید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *