در این مطلب می خواهیم بپردازیم به بحث معرفی روغن موتورهای ماشین و اینکه چه روغنی برای ماشین شما مناسب می باشد . با ما همراه باشید تا به بررسی روغن های سنتتیک
روغن های بادوام روغن های مصنوعی و روغن های با کیلومتر بالا بپردازم .

انواع روغن موتور

روغن موتور را می توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد: روغن مصنوعی، نیمه مصنوعی، روغن مخصوص مسافت بالا  و روغن معمولی.

روغن موتور مصنوعی

روغن موتور مصنوعی نتیجه یک فرآیند مهندسی شیمی است. مولکول های روغن مصنوعی از نظر شکل یکنواخت تر و حاوی ناخالصی های کمتری نسبت به مولکول های روغن معمولی هستند. به طور کلی، روغن مصنوعی عملکرد بهتری را در دماهای بسیار بالا یا پایین ارائه می دهد. روغن های مصنوعی معمولا با افزودنی های با کارایی بالا فرموله می شوند.

روغن موتور نیمه سنتتیک

روغن موتور نیمه سنتتیک ترکیبی از روغن های پایه مصنوعی و معمولی را برای ارائه مقاومت اکسیداسیون برتر (در مقایسه با روغن های معمولی) و همچنین خواص عالی در دمای پایین ترکیب می کند.

روغن موتور با مسافت پیموده شده بالا

روغن موتور High Mileage مخصوصا برای وسایل نقلیه قدیمی یا وسایل نقلیه اخیر با بیش از 120000 کیلومتر طراحی شده است. به لطف فرمول بی نظیر و افزودنی های منحصر به فرد خود، روغن مسافت پیموده شده بالا به کاهش سوختن روغن کمک می کند و به نشتی که ممکن است در موتورهای قدیمی رخ دهد کمک کند.

روغن موتور معمولی

فرمولاسیون روغن موتور معمولی دارای طیف گسترده ای از درجه های ویسکوزیته و سطوح کیفی است. روغن موتور معمولی برای رانندگانی با موتورهای ساده و سبک رانندگی منظم (برخلاف شرایط رانندگی شدید) توصیه می شود.

تعیین درجه روغن

روغن موتور از شاخصی استفاده می کند که توسط انجمن مهندسین خودرو (SAE) برای طبقه بندی روغن بر اساس ویسکوزیته آن ایجاد شده است. ویسکوزیته مقاومت سیال در برابر جریان است. سیالاتی که سبک هستند (مانند آب) دارای درجه ویسکوزیته پایین و سیالات غلیظ (مانند عسل) دارای درجه ویسکوزیته بالایی هستند. درجه ویسکوزیته روغن با گرم شدن یا سرد شدن تغییر می کند.

روغن موتورهای چند درجه ویسکوزیته را می توان در محدوده دمایی وسیعی استفاده کرد. برای روغن SAE 0W-20، “0” نشان دهنده شاخص ویسکوزیته دمای پایین است (“W” مخفف “زمستان”) و “20” نشان دهنده شاخص ویسکوزیته دمای بالا است. یک روغن موتور با ویسکوزیته چند درجه در دماهای پایین به خوبی جریان می یابد و همچنین از موتور در دماهای بالا محافظت می کند.

برای مقاصد مقایسه، SAE 5W-30 و SAE 0W-30 حتی در دماهای پایین تر از SAE 10W-30 بهتر جریان خواهند داشت و به محافظت در برابر دمای بالا ادامه می دهند.

برای تعیین مشخصات نوع روغن موتور، درجه ویسکوزیته و فواصل توصیه شده تعویض روغن برای وسیله نقلیه خود، همیشه به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید.

API/ILSAC “Star

این نماد روی روغن های موتور با کیفیتی که حداقل الزامات فعلی صنعت را برآورده می کنند ظاهر می شود. API مخفف American Petroleum Institute است. مهر تأییدیه مؤسسه به شکل «تأیید شده توسط مؤسسه نفت آمریکا» است. این مهر و موم برای کمک به مصرف کنندگان در شناسایی روغن موتورهایی که حداقل استانداردهای عملکرد تعیین شده توسط سازندگان خودرو و موتور را برآورده می کنند ایجاد شده است.

Star روغن موتورهای توصیه شده را برای یک کاربرد خاص، مانند “برای موتورهای بنزینی” شناسایی می کند. برای حمل این نماد بر روی ظرف خود، روغن باید آخرین الزامات ILSAC، کمیته بین المللی استانداردسازی و تایید روانکار را داشته باشد. این کمیته حاصل تلاش مشترک خودروسازان ژاپنی و آمریکایی است. API/ILSAC Star روی برچسب جلوی ظروف روغن موتور تایید شده وجود دارد.

نماد api

شناسه دیگر روی ظروف روغن موتور، نماد  API است که معمولاً روی برچسب پشتی آن یافت می‌شود. این به سه قسمت تقسیم شده است. نیمه بالایی دایره (2) کلاس سرویس API را نشان می دهد که سطح عملکرد نیز نامیده می شود. مرکز دایره (3) نشان دهنده ویسکوزیته SAE است که در بالا توضیح داده شد. نیمه پایینی دایره (4) نشان می دهد که آیا روغن خاصیت حفظ منابع و انرژی خاصی را نشان داده است یا خیر.

در بالای دونات عبارت “API Service XXXXX” (5) نوع موتور و عملکرد ارائه شده توسط روغن را نشان می دهد. در نام فعلی “API Service SN”، “S” مخفف Service Station Oil (برای موتورهای بنزینی) و N  نشان دهنده سطح فعلی خدمات است. گزینه دیگر  API Service CJ-4 است. در جایی که  C  مخفف موتورهای تجاری (موتورهای دیزل) است، J  سطح فعلی عملکرد است، و عدد  4
نشان دهنده یک موتور دیزلی چهار زمانه است (2 برای موتورهای دیزلی دو زمانه استفاده می شود).

چه روغنی با وجود تحریم ها در ایران مناسب می باشد 

با وجود تریم هایی که در ایران داریم توصیه می کنیم که بری خودروهای داخلی روغن موتور بهران سوپر پیشتاز را انتخاب نمایید . این روغن دارای کیفیت ساخت بالا می باشد و دارای دوام بالا می باشد
روغن موتور بهران در مقایسه با روغن هایی که معرفی شده است در ایران دارای قیمت و کیفیت مناسب می باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *