صدا خفه کن یا رزوناتور چیست؟

 

صدا خفه کن بخشی از سیستم اگزوز خودرو شما است. سر و صدای منتشر شده از سیستم اگزوز موتور احتراق داخلی را کاهش می دهد. شاید شنیده باشید که مردم به لوله اگزوز صدا خفه کن می گویند. با این حال، لوله (های) اگزوز متفاوت است. شما می توانید لوله های اگزوز را از عقب وسیله نقلیه خود مشاهده کنید، اما صدا خفه کن در زیر خودرو قرار دارد. از طریق یک سری لوله به بقیه سیستم اگزوز متصل می شود.

صدا خفه کن شامل لوله ها، بافل ها و محفظه ها می باشد. این اجزاء امواج صوتی را تغییر مسیر داده و برخی از آنها را لغو می کنند. صدا خفه کن همه صداها را حذف نمی کند. حتی می توانید صدایی را که صدا خفه کن خود ایجاد می کند انتخاب کنید. به عنوان مثال، شما می توانید صداهای بی صدا تا غرغر را انتخاب کنید.

 

چرا خودرو باید رزوناتور داشته باشد؟

 

موتورها قدرت فوق العاده ای ایجاد می کنند.خودروها هزاران دسیبل صدا را در دقیقه از طریق دریچه های اگزوز خود تولید می کنند. بدون رزوناتور، این صداها به طرز باورنکردنی نویز دارند. سر و صدا فراتر از صدای غرش یک موتور بزرگ است.  رزوناتور می تواند آلودگی صوتی را در داخل و خارج از وسیله نقلیه شما ایجاد کند.

 

آیا صدا خفه کن به عملکرد کمک می کند؟

 

همانطور که از نام آنها پیداست، صدا خفه کن ها صدا را کاهش می دهند. آنها همچنین بر عملکرد تأثیر می گذارند. اگر موتور شما بتواند به سرعت از شر گازهای خروجی خود خلاص شود، قدرت بیشتری تولید می کند. رزوناتور ها فشار برگشتی ایجاد می کنند. این بدان معنی است که یک رزوناتور که به درستی کار می کند کمی عملکرد را کاهش می دهد.

با این حال، سازندگان وسایل نقلیه شما را طوری طراحی می کنند که با رزوناتور کار کنند. بنابراین، رزوناتور شما نقشی حیاتی در مصرف سوخت دارد. سازندگان همچنین موتور شما را طوری کالیبره می کنند تا با فشار پشت رزوناتور کار کند. مهمتر از همه رزوناتور موجب کاهش آلودگی خودرو شما می شود.

 

آیا صدا خفه کن برای ایمنی مهم است؟

 

کاملا رزوناتور برای ایمنی خودرو لازم است. رزوناتور دود اگزوز ماشین شما دود اگزوز را هدایت می کند. شما می خواهید که تمام دود اگزوز از خودرو خارج شود. دود اگزوز حاوی مونوکسید کربن است. در صورت خرابی صدا خفه کن، بخار می تواند وارد کابین خودرو شود. دود مونوکسید کربن می تواند کشنده باشد.

 

علائمی که رزوناتور من ممکن است خراب باشد چیست؟

 

علامت اصلی این است که رزوناتور شما عملکرد بدی دارد، و موجب ایجاد سر و صدا می شود. صداها در هنگام شتاب بیشتر آشکار می شوند. همچنین با بزرگتر شدن سوراخ های صدا خفه کن، صدای آنها بلندتر می شود.

نشانه دیگر کاهش مصرف سوخت است. فیلترهای رزوناتور از موتور خارج می شوند. خلاص شدن از شر اگزوز به موتور شما امکان می دهد کارآمدتر عمل کند.

تراکم بیش از حد نیز علامت هشدار دهنده دیگری است. هنگامی که رزوناتور شما اگزوز را خارج می کند، دود را خنک می کند. آنها به آب متراکم می شوند. متوجه چکیدن آلودگی ها از لوله های اگزوز خود خواهید شد. بنابراین، تراکم مشکلی ندارد. با این حال، اگر آب بیشتری مشاهده کردید، می تواند نشانه مشکل باشد. رطوبت خارجی نشانه وجود رطوبت در صدا خفه کن است.

صدا خفه کن زنگ زده نشانه بزرگی از خوردگی است. برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر، می توانید زنگ خارجی را حذف کنید. با این حال، در برخی از نقاط، زنگ غیر قابل غلبه می شود.

در نهایت، اگر اگزوز شما بوی بدی می دهد، می تواند نشان دهنده مشکل اگزوز باشد. ممکن است متوجه این بوی بد در داخل وسیله نقلیه خود شوید. این بو به دلیل ورود دود اگزوز به داخل ماشین شما است. دود اگزوز می تواند خطرناک باشد زیرا حاوی مونوکسید کربن است.

 

چه چیزی می تواند باعث خراب شدن رزوناتور شود؟

 

صدا خفه کن ها از قرار گرفتن دائمی در معرض رطوبت و گرما تخریب می شوند. علاوه بر این، آب در داخل صدا خفه کن ها زنگ می زند که یکپارچگی آنها را به خطر می اندازد.

عوامل بیرونی نیز می توانند به موتور شما آسیب برسانند. به عنوان مثال، ممکن است دست اندازهای جاده به رزوناتور شما آسیب برساند.

قدیمی شدن این قططعه دلیل اصلی خرابی این قطعه است و  به مرور زمان خراب باعث خرابی قطعه می شوند. متوسط ​​صدا خفه کن پنج تا هفت سال عمر می کند. با این حال، شرایط رانندگی و آب و هوا بر طول عمر آنها تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر در مناطق برفی یا یخبندان رانندگی می‌کنید که در جاده‌هایشان از نمک استفاده می‌شود، قطعات فلزی روی خودروی شما سریع‌تر خورده می‌شوند. که شامل صدا خفه کن شما می شود. از طرف دیگر، اگر وسیله نقلیه خود را در گاراژ نگه دارید، قطعات فلزی احتمالا عمر بیشتری خواهند داشت.

 

هزینه تعویض رزوناتور چقدر است؟

 

این بستگی به وسیله نقلیه شما دارد. تعویض صدا خفه کن می تواند حداقل حدود یک ملیون تومان هزینه داشته باشد.

عواملی که در هزینه تاثیر دارند

  • مارک و مدل وسیله نقلیه
  • اگر آسیب دیگری به سیستم اگزوز وارد شود

اگر نیاز به تعویض لوله های دیگر دارید، باید انتظار پرداخت بیشتر داشته باشید. با این حال، اگر بقیه سیستم شما در وضعیت خوبی قرار دارد، تعویض آن ضروری نیست. ما می‌توانیم لوله‌ها را برش داده و خم کنیم تا در سیستم شما قرار بگیرند، که باعث صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود.

 

چه مدت طول می کشد تا رزوناتور را تعویض کنید؟

 

خبر خوب این است که تعویض صدا خفه کن می تواند در همان روز تعمیر شود. تعویض صدا خفه کن ساده 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. البته، اگر مجبور به تعویض لوله های دیگر باشید، ممکن است چند ساعت طول بکشد. اما، در بسیاری از موارد، می توانید آن را در همان روز انجام دهید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *