تهویه مطبوع در ماشین همیشه همه را به توافق نمی رساند: ما تقریباً مطمئن هستیم که حداقل یک بار در زندگی خود مجبور شده اید بر سر مدیریت دما یا جهت دریچه ها دعوا کنید، درست است؟

می‌دانید وقتی مسافر شروع به گذاشتن دست‌هایش روی دریچه‌ها می‌کند، آنها را می‌چرخاند، می‌بندد، حرکت می‌دهد و همه دکمه‌های ممکن را طوری لمس می‌کند که انگار مال اوست؟ اگر می خواهید از این نوع صحنه ها دوری کنید، باید بدانید که چگونه از تهویه مطبوع در بهترین حالت خود استفاده کنید و از متداول ترین اشتباهاتی که شما را از داشتن آب و هوای ایده آل در ماشین باز می دارد اجتناب کنید.

اما رایج ترین اشتباهاتی که هنگام مدیریت تهویه مطبوع در خودرو انجام می شود چیست؟

تهویه مطبوع در خودرو : چهار اشتباه رایج که باید از آن اجتناب کنید

برای حفظ آب و هوای خنک (و شفاف!) در ماشین خود، باید به نحوه استفاده از تهویه مطبوع توجه کنید. ما چهار اشتباه را جمع آوری کرده ایم که با کمی توجه می توان از آنها جلوگیری کرد:

  1. خروج فوری با حداکثر تهویه مطبوع
  2. دمای بسیار پایین در محفظه مسافر
  3. تنظیم بی دقت دریچه های تهویه مطبوع
  4. استفاده بیش از حد از چرخش هوا

1. خروج فوری با حداکثر تهویه مطبوع

پس از رها کردن خودرو در زیر نور خورشید، به طور غریزی فکر می کنید که ایده خوبی است که بلافاصله با تهویه مطبوع با حداکثر توان و دمای تنظیم شده در کمترین مقدار ممکن، راه اندازی مجدد کنید. چیزی بیشتر از این اشتباه نیست!

این یک اشتباه جدی است زیرا در دو دقیقه اول هوای خارج شده از دریچه ها این احساس را به شما می دهد که گرم و تازه نیستید . این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که پس از ساعت‌ها قرار گرفتن خودرو در زیر نور خورشید، قسمت سرنشینان به دمای بالا (حتی 50 درجه سانتی‌گراد) می‌رسد و با فعال شدن هوای سرد، هوای (گرم) موجود در داخل به گردش در می‌آید و احساس می‌شود. از گرما

روش ایده آل این است که ماشین را روشن کنید و تهویه مطبوع را با حداکثر قدرت با باز گذاشتن شیشه ها برای حدود یک دقیقه روشن کنید تا گرما خارج شود . پس از انجام این کار، باید پنجره ها را ببندید و اجازه دهید تهویه مطبوع برای چند ثانیه (حداکثر یک دقیقه دیگر) روشن شود. فقط در این مرحله توصیه می شود که سوار ماشین شوید، جریان و دما را تنظیم کنید و دوباره شروع کنید. به این ترتیب صندلی، فرمان، اهرم دنده را نیز در اثر نور خورشید می سوزانند.

نکته: اگر با تهویه مطبوع کار می کنید، همیشه به یاد داشته باشید که پنجره ها را بسته نگه دارید !

2. درجه حرارت در محفظه مسافر بسیار پایین است

اشتباه رایجی که بسیاری از رانندگان مرتکب می شوند این است که با دمای تنظیم شده تهویه مطبوع بر روی دمای بسیار پایین تر از دمای خارج از خانه سفر می کنند. تنظیم 20 درجه زمانی که حداقل 10 درجه بیشتر در خارج وجود دارد، سالم نیست. این در نظر گرفتن نه چندان در مورد زمان سفر، بلکه در مورد زمانی که زمان پیاده شدن از ماشین فرا می رسد، صدق می کند.

دمای ایده آل برای تنظیم تهویه مطبوع حدود 5-6 درجه کمتر از دمای بیرون است. هدف این است که از اختلاف دمای کابین در 16-18 درجه و بیرون در 32 درجه یا بیشتر جلوگیری شود. خطرات این رفتار اشتباه چیست؟ سرماخوردگی یا مریض شدن، یافتن دردهای عضلانی (سفتی گردن) یا میگرن.

چگونه می توانید از تهویه مطبوع به بهترین شکل استفاده کنید؟ تقریباً 15-20 دقیقه قبل از پیاده شدن از ماشین ، دما را به مقدار 5-6 درجه پایین تر از دمای بیرون می رساند تا شوک حرارتی کمتری احساس شود و سلامتی حفظ شود.

3. تنظیم بی دقت دریچه های تهویه مطبوع

یکی دیگر از اشتباهات رایج در مورد تهویه مطبوع خودرو، تنظیم دریچه های هوا است . این عملیات معمولاً به‌طور تصادفی اتفاق می‌افتد یا برعکس، هوا به یک نقطه دقیق هدایت می‌شود، معمولاً در ارتفاع صورت: اگر در حالت اول اثربخشی خنک‌کننده در هر صورت کمتر از تنظیمی باشد که با معیارها انجام شده است، در حالت دوم خطر بیمار شدن واقعی می شود

اگر دریچه‌ها به‌طور تصادفی تنظیم شوند ، ممکن است بخشی از هوای سرد به قسمت سرنشینان ختم نشود، بلکه در مقابل پنجره‌ها قرار گیرد. اینها با کاهش دمای خود، سرما را جذب می کنند، اما کل محفظه مسافر مدت بیشتری طول می کشد تا خنک شود، زیرا مزیت تبادل حرارت مستقیم هوا را نخواهد داشت. مانند این است که فکر کنید یک نوشیدنی را خنک کنید نه با عمل کردن روی خود نوشیدنی (شاید با قرار دادن یخ)، بلکه روی فنجانی که حاوی آن است. یخ وارد شده به نوشیدنی مستقیماً مایع را خنک می کند، اما اگر فنجان را خنک کنید، به طور غیرمستقیم، به روشی کندتر و کم اثرتر به کاهش دمای نوشیدنی کمک می کند.

در عوض، با هدایت جریان به سمت فرد ، شاید در سطح صورت، به راحتی می توان سردرد و ورم ملتحمه ایجاد کرد که ناشی از ذرات ریز مانند گرد و غبار و گرده است که می تواند به چشم نفوذ کند و منجر به ریزش، خارش و قرمزی چشم شود.

برای به دست آوردن خنک کننده ایده آل محفظه سرنشین ، توصیه می شود همه دریچه های هوا را به سمت بالا هدایت کنید: دریچه های مرکزی به سمت مرکز و دریچه های جانبی کمی به سمت داخل ماشین جابجا شده اند. به این ترتیب، از آنجایی که هوای سرد سنگین‌تر از هوای گرم است، به سمت پایین می‌رود و باعث کاهش سریع‌تر دما و کارآمدتر سیستم تهویه مطبوع می‌شود.

بستن دریچه های تهویه مطبوع نیز اشتباهی است که بسیاری مرتکب آن می شوند، بدون اینکه متوجه باشند همان مقدار هوا از دریچه های دیگر باز مانده خارج می شود. به جای بستن آنها، بهتر است فن را طوری تنظیم کنید که جریان هوا از شدت کمتری برخوردار باشد. اصولاً بهتر است آنها را باز بگذارید مگر اینکه موارد جدی وجود داشته باشد که واقعاً بسته شدن آنها ضروری باشد (مثلاً بوهای شدید).

4. استفاده بیش از حد از چرخش هوا

رفتار چهارمی که باید از آن اجتناب کرد؟ چرخش هوای خودرو را برای مدت طولانی روشن بگذارید و به فکر تسریع خنک سازی باشید و باور کنید که هیچ هوایی نمی تواند از بیرون وارد شود. در حقیقت، گردش مجدد هوا در خودرو فقط در موارد خاصی مانند عبور از مناطق بدبو یا بسیار آلوده (مثلاً در تونل) استفاده می شود.

چرخش مجدد هوا را از محفظه سرنشین می گیرد، آن را فیلتر می کند و دوباره به داخل خودرو وارد می کند. بنابراین، با چرخش فعال، تبادل هوا وجود ندارد و خطر هوای کهنه (یک سفر 2 ساعته با 2-3 سرنشین را تصور کنید) و مرطوب وجود دارد که می تواند پنجره ها را نیز مه کند. در صورتی که تعویض هوا با غیرفعال کردن چرخش مجدد تضمین شود، کولر بهتر کار می کند .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *