باتری ماشین خود را حفظ کنید

اگر برای مدت طولانی از خودروی خود استفاده نکنید، باتری آن تحلیل رفته و خالی می شود.

اگر ماشین شما برای مدت طولانی در گاراژ رها شده است، از شارژر قطره ای برای شارژ نگه داشتن باتری استفاده کنید یا اگر به نظر می رسد شارژ کمتری نسبت به معمول نگه می دارد، از دستگاه تهویه کننده باتری استفاده کنید.

اگر باتری شما خالی شود، مجبور به استارت زدن خودرو فشار بیشتری به باتری وارد می‌کند و ممکن است به سیستم مدیریت موتور و سایر لوازم الکترونیکی ظریف آسیب برساند: افزایش فرسودگی مضاعف.

برای مراقبت از باتری خود بدون شارژر قطره ای، باید سعی کنید در صورت امکان حداقل هفته ای یک بار با ماشین خود رانندگی کنید ، به خصوص در زمستان.

فیلترها را مرتباً عوض کنید

 

فیلتر روغن و فیلتر هوای خودرو شما به مرور زمان مسدود می شوند، بنابراین مهم است که آنها را مرتباً تجدید کنید.

آنها باید به عنوان بخشی از سرویس برنامه ریزی شده خودرو جایگزین شوند ، اما هر دو کار نسبتاً ساده ای هستند – به ویژه تعویض فیلتر هوا – بنابراین ممکن است بخواهید خودتان آن را امتحان کنید و در این فرآیند صرفه جویی کنید. شما حتی می توانید یک مکانیک سیار برای انجام خدمات از راحتی مسیر خود دریافت کنید.

شما اغلب می توانید عمر فیلتر هوا را با شستن آن نیز افزایش دهید. برای مشاوره در مورد تمیز کردن فیلتر و تعویض آن با کتابچه راهنمای خود مشورت کنید و حتما از قطعات اصلی استفاده کنید. فیلترهای ارزان و بی کیفیت می توانند در طولانی مدت به موتور شما آسیب بزنند.

 با ماشین به آرامی رانندگی کنید

 

رانندگی با ملایمت و دور موتورهای آرام همیشه کمک کننده می باشد.

انجام این کار سایش قطعات را کاهش می دهد و باعث می شود سوخت شما بیشتر شود. موارد ساده ای مانند استفاده نرم از فرمان، گیربکس و پدال ها، همراه با نگاه به جلو برای کاهش نیاز به ترمز ناگهانی، کلیدی هستند.

راهنمای ما در مورد  چگونگی صرفه جویی در مصرف سوخت  ، نکات بیشتری را برای بهبود سبک رانندگی شما ارائه می دهد تا از خودروی خود و مصرف سوخت آن حداکثر استفاده را ببرید.

 

هرچه روی پدال‌ها تهاجمی‌تر باشید، هزینه سوخت و تعمیرات شما بیشتر خواهد بود. رانندگی نرم با ماشین و محیط زیست شما مهربان تر است، به علاوه شتاب گیری و کاهش سرعت به صورت کنترل شده و پیش بینی جاده پیش رو باعث صرفه جویی در هزینه های سوخت می شود.

گفته می‌شود، اگر هرگز موتور خود را به طور کامل دور نکنید، رسوبات کربن می‌توانند در سوپاپ‌ها، منیفولد ورودی و سایر قسمت‌ها رسوب کرده و بازدهی را کاهش دهند و به طور بالقوه باعث احتراق ناقص شوند.

بنابراین باید اجازه دهید موتور شما حداقل هر چند صد مایل یک بار به سمت خط قرمز بچرخد – اما فقط زمانی که روغن گرم است و در جاده‌ای ساکت هستید.

خودروهای دیزلی همچنین ممکن است با فیلترهای ذرات دیزلی مسدود شده (DPF) که برای به دام انداختن آلاینده های مضر اگزوز طراحی شده اند، مشکل داشته باشند.

یک بزرگراه طولانی تر یک بار در ماه به پاکسازی آنها کمک می کند.

از تهویه مطبوع خود استفاده کنید

 

کمش کنم یا خاموشش کنم؟

سیستم های تهویه مطبوع معمولا زمانی که شما از آن استفاده نمی کنید دچار نشتی می شوند.

خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع ممکن است باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شود، اما می توانید به جای آن، گاز خود را از دست می دهد که نکته  ی منفی در مورد آن و بالا بردن هزینه شارژ کردن گاز کولر می شود.

و بله، این بدان معناست که گاهی اوقات اجازه دهید دریچه های هوای شما در زمستان نیز سرد شوند.

شمع ها و وایرها را تعویض کنید

با پیچیده تر شدن ماشین ها، رانندگان به طور قابل درک تمایل کمتری به انجام خدمات خود دارند.

با این حال، تعویض شمع‌ها و سرنخ‌های پر فشار یکی دیگر از کارهای ساده‌ای است که می‌توانید برای بهینه‌سازی عملکرد موتور خود انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که همیشه باید از قبل با کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود مشورت کنید و به برنامه خدمات پایبند باشید.

هنگام بازرسی شمع، بررسی کنید که دارای:

  • یک الکترود و عایق قهوه ای روشن
  • هیچ نشانه ای از ذوب شدن وجود ندارد
  • هیچ نشانه ای از سایش یا رسوب.

شمع در شرایط نامناسب یا نشان دهنده سایش در طول زمان است و نیاز به تعویض دارد یا می تواند به وضعیت موتور شما اشاره کند.

اگر دوشاخه نسبتاً جدید باشد و شکاف قابل توجهی بین الکترود و عایق ایجاد کرده باشد، آنگاه می‌تواند نشانه‌ای از عملکرد ضعیف موتور باشد. اگر چنین است، باید با گاراژ محلی خود مشورت کنید.

اگر لیدها دارای ترک هستند یا علائم فرسودگی سنگین را نشان می دهند، باید تعویض شوند. توصیه می کنیم برای انجام این کار از یک گاراژ معتبر استفاده کنید، با این حال، اگر تجربه دارید و احساس اطمینان می کنید، می توانید خودتان این کار را انجام دهید تا زمانی که دستورالعمل های کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود را دنبال کنید.

این نکته در مورد خودروهای دیزلی صدق نمی کند زیرا آنها از شمع استفاده نمی کنند.

از ابزار جستجوی ما برای  پیدا کردن نزدیکترین گاراژ مورد تایید RAC خود استفاده کنید .

روغن های ماشین را به طور منظم پر کنید

 

سیالات و روغن های ماشین حیات خودرو شما هستند و عدم تکمیل آنها ممکن است عواقب ناگواری داشته باشد.

روغن موتور خود را  هر دو هفته یک بار با باز کردن درب موتور (در حالی که ماشین خود روی زمین صاف است) و میله اندازه گیری را بردارید، چک کنید. آن را با یک پارچه پاک کنید و سپس آن را آغشته کنید.

هنگامی که دوباره بیرون می آید، سطح روغن باید بین حداقل و حداکثر نشانگر باشد – و اگر ماشین شما موتور بنزینی دارد، رنگ آن زرد مایل به قهوه ای روشن باشد.

روغن تیره و کثیف باید تعویض شود. با این حال، روغن موتور دیزل دوده را به عنوان بخشی از فرآیند احتراق معمولی جمع می کند، بنابراین روغن تیره رنگ دلیلی برای هشدار در خودروهای دیزلی نیست.

سایر مناطقی که باید هر دو هفته یکبار بررسی شوند عبارتند  از مخزن مایع خنک کننده که باید 50 درصد آب مقطر و 50 درصد ضد یخ را پر کنید و بطری شیشه شوی شیشه جلو.

ما یک اسکرین‌شوی خریداری شده در مغازه را برای دومی توصیه می‌کنیم.

وسوسه نشوید که از مایع شوینده استفاده کنید زیرا حاوی نمک و سایر مواد افزودنی است که به رنگ آسیب می رساند.

لاستیک های خود را چک کنید

مسلماً لاستیک‌ها مهم‌ترین ویژگی ایمنی خودروی شما هستند و اغراق نیست اگر بگوییم که بررسی منظم آن‌ها – حدود یک بار در هفته – می‌تواند جان شما را نجات دهد.

لاستیک های کم باد نیز مصرف سوخت را افزایش می دهند، بنابراین برای صرفه جویی در هزینه، فشارهای توصیه شده در کتابچه راهنمای خودروی خود را بالا نگه دارید.

ویدیوی سریع ما را در مورد  نحوه بررسی فشار تایر، سلامت و عمق آج خود تماشا کنید .

به یاد داشته باشید، فشار تایر ممکن است برای لاستیک های جلو و عقب متفاوت باشد. برخی از متخصصان پیشنهاد می‌کنند تایرهای خود را بچرخانید (یعنی لاستیک‌های جلو را به عقب و بالعکس تعویض کنید) تا ساییدگی را یکنواخت کرده و عمر لاستیک را طولانی‌تر کنید.

با این حال، به منظور ایمنی، توصیه می‌کنیم از لاستیک‌هایی که کمتر فرسوده‌تر هستند در اکسل عقب استفاده کنید، زیرا کنترل از دست دادن چسبندگی جلو (کم فرمان) بسیار آسان‌تر از لغزش‌های عقب (بی فرمانی) است.

به سرویس های دوره ای ماشین دقت کنید

سرویس دهی منظم برای نگه داشتن خودروی شما در بهترین حالت و افزایش عمر آن حیاتی است.

فواصل خدمات بر اساس زمان یا مایل های پیموده شده است – برای مثال یک بار در سال یا هر 25هزارکیلومتر چک کامل کنید.

دفترچه راهنما را بررسی کنید تا متوجه شوید که خودروی شما چه زمانی موعد سرویس دارد و چه کاری لازم است.

بسیاری از خودروهای مدرن دارای چراغ های هشدار بر روی داشبورد هستند تا در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری نیز به شما هشدار دهند.

به طور کلی، شما باید سالی یک بار برای یک سرویس «فرعی» و هر دو یا سه سال یک سرویس «مهم» بودجه داشته باشید.

یک سرویس جزئی شامل تعویض روغن و فیلتر روغن و تعویض سایر مایعات در صورت لزوم می باشد.

بسته به ماشین و مسافت پیموده شده، یک سرویس عمده ممکن است تعویض فیلتر هوا، شمع ها و کمبلت را نیز پوشش دهد.

تعداد کارهایی که حتی در یک سرویس جزئی گنجانده شده است متعدد است، اما همه باید شامل بررسی نشت روغن و مایعات، فشار و وضعیت لاستیک ها، انتشار بیش از حد اگزوز، سایش ترمز، و عملکرد صحیح فرمان، گیربکس، کلاچ، سیستم تعلیق، چراغ ها، برف پاک کن ها و بوق.

به نظر اساسی می رسد، اما مراقبت از ماشین خود بهترین کاری است که می توانید برای استفاده حداکثری از ماشین خود و حفظ قابلیت اطمینان انجام دهید. سرمایه گذاری در یک سرویس سالانه باعث صرفه جویی در هزینه های تعمیرات می شود و به طور بالقوه از یک خرابی استرس زا جلوگیری می کند.

بار زیادی با خود حمل نکنید

 

ماشین-آخرین-طولانی-وزن

 

سازندگان موتور به طور مداوم به دنبال راه هایی برای کاهش وزن وسایل نقلیه خود برای افزایش مایل در هر گالن و برآوردن الزامات آلایندگی هستند.

بنابراین بسیار منطقی است که وزن حمل شده توسط ماشین خود را تا حد امکان به حداقل برسانید.

حمل وزن اضافی یک راه مطمئن برای کاهش مصرف سوخت خودرو شما است. همچنین لاستیک‌ها، ترمزها و سیستم تعلیق خود را فرسوده می‌کنید.

یک راه حل عملی به سادگی حذف هر گونه اشیاء غیر ضروری از خودرو است.

با جیب های در و جعبه دستکش شروع کنید، سپس به دنبال اسباب بازی های سرگردان یا بطری های نوشیدنی زیر صندلی ها باشید.

با حرکت به سمت بوت، هر چیزی را که نیاز ندارید پاک کنید. فقط به یاد داشته باشید که در مواقع اضطراری جعبه ابزار، جک و کلید مهره چرخ قفل را ترک کنید.

همچنین ایده خوبی است که یک کیت خرابی را در آنجا نگه دارید فقط در صورتی که به اندازه کافی بدشانس هستید که خراب شود .

در مواقعی که لازم نیست از نگهداری بارهای سنگین و اقلام شل در خودرو خودداری کنید و هنگام بسته بندی خودرو برای تعطیلات خانوادگی یا سفر طولانی به دقت توجه کنید. و فراموش نکنید که قفسه‌های چمدان و میله‌های سقف را در زمانی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید بردارید، زیرا به میزان قابل توجهی بر کشش خودرو شما افزوده و مصرف سوخت را افزایش می‌دهند.

مدارا کارکردن با خرابی 

تعویض اینداختن تعویض قطعات و مدارا کردن با شرایط فعلی خودرو و رانندگی با آن می تواند عمر خودروی شما را پایین بیاورد.

تقویت موتور برای قدرت بیشتر، فشار بیشتری را بر سایر قطعات، از جمله ترمزها، در صورت رانندگی سریع‌تر، وارد می‌کند.

سیستم تعلیق سفت‌تر و اسپرت‌تر نیز باعث سایش بیشتر شاسی، فریم‌های فرعی و بوش‌ها می‌شود.

همچنین به یاد داشته باشید که پولی که صرف تغییرات می شود احتمالاً ارزش خودروی شما را افزایش نمی دهد.

در واقع، اغلب برعکس این موضوع صادق است. از آنجایی که استهلاک اغلب بزرگترین هزینه ای است که در راه اندازی یک خودرو وجود دارد، کاهش ارزش فروش مجدد را نباید به سادگی گرفت.

از رانندگی بر روی چاله ها و مسیرهای ناهموار خودداری کنید

 

چاله های ماشین طولانی تر

چاله ها سیستم تعلیق، لاستیک ها و اگزوز شما را خراب می کنند.

لبه‌های سخت موجود در جاده‌هایی که به خوبی نگهداری نمی‌شوند می‌توانند منجر به برآمدگی دیواره‌های جانبی، جدا شدن آج شوند و در برخی موارد می‌توانند باد لاستیک‌ها را نیز خالی کنند. هنگام رانندگی بر روی سوراخ های دهانه مانند، سیستم تعلیق ممکن است به هم نخورد و ضربه آسیب ببیند.

سوراخ‌های عمیق‌تر حتی ممکن است مبدل‌های کاتالیزوری را خراش دهند که منجر به ایجاد سوراخ‌ها و از دست دادن توان می‌شود.

در صورت امکان، بهتر است از جاده هایی با سطوح صاف تر استفاده کنید تا از ساییدگی و ساییدگی جلوگیری کنید.

نحوه گزارش یک گودال و ادعای خسارت را بیابید .

از ترمز برای کاهش سرعت به جای تعویض دنده استفاده کنید

 

ماشین ترمز طولانی تر

این نکته خیلی مهم است.
ترمز موتور یا تعویض دنده برای کاهش سرعت می تواند به پیشرانه شما، به خصوص کلاچ و گیربکس آسیب برساند.

استفاده از دنده برای ترمز در هنگام سفر، به خصوص در سرعت های بالاتر، می تواند طول عمر موتور شما را کاهش دهد. اگر چند دنده را پایین بیاورید، آسیب حتی بدتر خواهد شد.

پدال‌های ترمز بهترین دوست شما برای جلوگیری از آسیب به گیربکس هستند و باید اولین نقطه تماس شما در هنگام کاهش سرعت باشند.

ماشین خود را تمیز نگه دارید

همه ما افرادی را می شناسیم که هرگز ماشین خود را نمی شویید (و شاید شما هم یکی از آنها باشید!)، اما تمیز نگه داشتن ماشین شما به معنای غرور نیست: می تواند به طور قابل توجهی عمر ماشین شما را افزایش دهد.

شن وارد قطعات متحرک و شاسی می شود و منجر به سایش و خوردگی سریع می شود. مدفوع پرندگان می تواند با رنگ آمیزی ویران شود و نمک جاده زمستانی به ویژه خورنده است .

قبل از تمیز کردن عمیق تر به یک شستشوی اولیه نیاز دارید و به یاد داشته باشید که قبل از خشک کردن ماشین با یک عصاره ملایم از یک محلول تمیز کننده مناسب به جای مایع شوینده استفاده کنید.

پولیش سالیانه یک لایه محافظ ایجاد می کند و از پخش شدن زنگ جلوگیری می کند.

همچنین مهم است که داخل خودروی خود را با یک پارچه میکروفیبر تمیز نگه دارید و هرگونه کثیفی و خرده‌های کف را از روی فرش پاک کنید.

استفاده از اسپری محافظ روی پلاستیک داشبورد احتمال ترک خوردن یا تغییر رنگ را کاهش می دهد، در حالی که قرار دادن آفتابگیر در شیشه جلو در روزهای روشن نیز به این امر کمک می کند.

در مورد نحوه شستن ماشین خود بیشتر بخوانید .

واضح به نظر می رسد، اما تمیز نگه داشتن خودرو و صدای بدنه به حفظ وضعیت آن و حفظ ارزش آن در هنگام فروش و خرید و فروش خودروی جدید کمک می کند.

از قرار دادن پا بر روی کلاچ و دست بر روی دسته دنده خودداری کنید

 

برخی از رانندگان تمایل دارند با پای خود بر روی پدال کلاچ رانندگی کنند. این کار یاتاقان آزاد کننده کلاچ را در تماس با پوشش کلاچ هل می دهد که منجر به اصطکاک غیر ضروری می شود. با گذشت زمان، کلاچ ممکن است زود از موعد فرسوده شود.

به طور مشابه، وسوسه انگیز است که بین تعویض دنده، دست خود را روی دسته دنده قرار دهید، اما این فشار را به دوشاخه انتخابگر و سایر قطعات داخلی وارد می کند. اصطکاک اضافه شده سرعت سایش و پارگی جعبه دنده را افزایش می دهد.

سعی کنید عادت کنید که دست خود را روی فرمان ببرید و به جای آن پای چپ خود را در جای دیگری از جای پا قرار دهید.

بنزین کم نزنید

وقتی بنزین کم می‌کنید، پمپ بنزین شما از هوا، زباله‌ها و رسوبات موجود در پایین باک سوخت می‌کشد تا به خودروی شما نیرو بدهد.

مواد ناخواسته می توانند سیستم را مسدود کرده و در نهایت پمپ و فیلترهای شما را خورده کنند و به طور بالقوه سوخت را مسدود کرده و از روشن شدن خودرو جلوگیری کنند.

دارندگان خودروهای دیزلی باید به ویژه مراقب سطح سوخت پایین باشند، زیرا انژکتورهای قدرتمند در موتورهای آنها مقدار زیادی هوا را به داخل سیستم می‌کشند که می‌تواند از واژگونی موتور جلوگیری کند.

بالا نگه داشتن سطح سوخت می تواند از هزینه های گران قیمت تعمیرات جلوگیری کند.

روی قطعات کوچک نزنید

قطعات خودرو با عمر طولانی

تولیدکنندگان میلیون‌ها مایل را طی می‌کنند و میلیاردها دلار را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که خودروهایشان تا حد امکان قابل اعتماد هستند.

استفاده از قطعات اورجینال می تواند در درازمدت با نگه داشتن خودرو در جاده باعث صرفه جویی در هزینه شما شود. و در مورد خودروهای کلاسیک به ویژه، استفاده از قطعات اصلی کلید ارزش آینده است.

دادن بهترین ها به ماشین شما در مورد مایعاتی که استفاده می کنید نیز صدق می کند.

روغن موتور توصیه شده در کتابچه راهنما را جستجو کنید و، به خصوص اگر خودرویی با عملکردی دارید که به سوخت «پریمیوم» نیاز دارد (مثلاً بدون سرب)، از آن استفاده کنید. این همان چیزی است که این خودرو برای آن طراحی و توسعه یافته است.

بلافاصله چراغ های هشدار خود را بررسی کنید

نادیده گرفتن چراغ‌های هشدار می‌تواند آسان باشد، مخصوصاً زمانی که به نظر می‌رسد تفاوتی در عملکرد ماشین شما هنگام روشن شدن وجود ندارد.

با این حال، عدم کنترل مشکلات می تواند به معنای پایان زودهنگام خودرو شما باشد.

چراغ‌های موتور، ترمز و فرمان برقی شما نشان‌دهنده برخی از فوری‌ترین ایرادات است که می‌تواند منجر به هزینه‌های تعمیرات گران قیمت یا بدتر از آن، وضعیت رانندگی ناایمن شود.

در حالی که مشکلات ترمز و فرمان کنترل خودرو را کاهش می دهد، چراغ موتور ممکن است به دلایل مختلفی روشن شود. درپوش پرکننده شل یا مبدل کاتالیزوری آلوده بسیار نگران‌کننده‌تر، همه با یک نور مشخص می‌شوند و بهتر است هر چیزی را که در مورد آن مطمئن نیستید فوراً توسط متخصصان بررسی شود.

برای ارائه خدمات قابل اعتماد به گاراژ مورد تایید RAC اعتماد کنید.

به یاد داشته باشید، همین رویکرد هوشیارانه در مورد صداهای غیرمعمول ماشین نیز به رفع مشکلات در جوانه کمک می کند و می تواند سال ها به طول عمر ماشین شما اضافه کند.

 

بررسی های ساده و منظم انجام دهید

روغن ماشین ماندگاری طولانی تر

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای افزایش طول عمر خودرو نیز یکی از ساده‌ترین راه‌ها است: بررسی‌های روتین.

فهرستی از بازرسی‌های ضروری، مشکلات را قبل از تبدیل شدن به صورت حساب تعمیر گران‌تر نشان می‌دهد و می‌تواند به شما در جلوگیری از عوارض ایجاد شده در وهله اول کمک کند.

توصیه می کنیم این موارد را تا حد امکان به طور منظم بررسی کنید، شاید هر دو هفته یکبار:

  • سوخت
  • روغن
  • لاستیک (لاستیک و تیغه برف پاک کن)
  • خنک کننده
  • برق
  • شستشوی صفحه نمایش
  • فیلتر هوای موتور
  • شمع 
  • ترمزها
  • تهویه مطبوع
  • فضای داخلی
  • بیرونی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *