آیا می دانید فیلتر بنزین چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟ آیا با انواع فیلتر بنزین آشنا هستید؟ بهترین مارک فیلتر بنزین در بازار چه ویژگی هایی دارد؟ اگر به دنبال پاسخی کامل و دقیق برای این سوالات هستید، پس پیشنهاد می شود تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

فیلتر بنزین چیست

بسیاری از افراد نام فیلتر بنزین یا صافی بنزین را شنیده اند زیرا یکی از قطعات مهم خودرو به شمار می آید و باید در بازه های زمانی کوتاه بررسی شده و در صورت نیاز تعویض گردد. صافی بنزین جزء قطعات مصرفی خودرو  و جزء قطعات سوخت رسانی به شمار می آید و معمولا پس از مدتی به دلیل کثیف شدن بیش از حد همواره کارایی خود را از دست خواهد داد.

همواره به دلایل مختلفی نظیر کثیف بودن مخازن بنزین و همچنین کثیف بودن شیلنگ های سوخت گیری در جایگاه های سوخت امکان ورود هر گونه آشغال و آلودگی به داخل باک بنزین اتومبیل وجود خواهد داشت. علاوه بر موارد ذکر شده وجود جرم و رسوب در باک بنزین به دلیل فرسودگی باک و لوله های واسط نیز باعث آلوده شدن بنزین داخل باک خودرو خواهد شد. به همین دلیل نیز در سیستم سوخت رسانی خودرو از صافی بنزین یا فیلتر سوخت برای پاکسازی و انتقال بنزین تمیز و بدون آلودگی استفاده می شود.

امروزه بسیاری از خودرو ها دارای سیستم سوخت رسانی انژکتوری می باشند که ترکیب سوخت و هوا را به داخل سیلندر اسپری می کند. انژکتور ها دارای یک دهانه 2 میلی متری هستند که در صورت وجود آشغال و آلودگی در آن ها، فرآیند احتراق به خوبی انجام نخواهد شد. بنابراین وجود فیلتر بنزین در سیستم سوخت رسانی خودرو برای جلوگیری از انتقال هر گونه آلودگی به سیستم سوخت رسانی کاملا ضروری و لازم می باشد.

به طور کلی آسیب ها و مضرات استفاده از فیلتر بنزین کثیف یا حذف صافی بنزین در سیستم سوخت رسانی خودرو به شرح زیر می باشد:

  • کاهش راندمان موتور
  • ریپ زدن اتومبیل هنگام استارت
  • آشغال گرفتن انژکتور ها
  • معیوب شدن سنسور اکسیژن
  • خرابی و اختلال در عملکرد پمپ بنزین
  • از کار افتادن سوپاپ موتور

انواع فیلتر بنزین

 

 

 

امروزه شرکت های بسیار زیادی در زمینه طراحی و تولید فیلتر بنزین فعالیت دارند و در بازار به راحتی می توان مارک های مختلف فیلتر بنزین را مشاهده کرد. لازم به ذکر است که هر خودرویی دارای صافی بنزین مخصوص خود می باشد و به عبارتی صافی بنزین انواع خودرو با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال فیلتر بنزین خودروی زانتیا با فیلتر بنزین خودروی رانا متفاوت است. بنابراین باید متناسب با نوع خودرو، بهترین مارک صافی بنزین را خریداری کرد.

انواع صافی بنزین از نظر ساختار و مواد بکار رفته در تولید آن ها شامل انواع فیلتر های کاغذی، نمدی و پارچه ای هستند که البته فیلتر های کاغذی جزء رایج ترین و پرکاربردترین انواع صافی بنزین محسوب می شود. لازم به ذکر است که صافی بنزین انواع خودرو های داخلی و خارجی در بازار وجود داشته و می توان به راحتی بهترین مارک صافی بنزین را در بازار تهیه کرد.

تعویض فیلتر بنزین

 

 

همانطور که گفته شد فیلتر بنزین یا همان صافی بنزین یک قطعه ی مصرفی است و لازم در بازه های زمانی مشخص نسبت به تعویض آن اقدام نمود. اما سوالی که شاید برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد این است که بهترین زمان تعویض فیلتر بنزین چه زمانی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت معمولا طول عمر هر صافی بنزین بین 30000 تا 60000 کیلومتر است اما در سال های اخیر با افزایش کیفیت بنزین، می توان گفت طول عمر صافی بنزین حتی به 100000 کیلومتر نیز می رسد. علاوه بر آن امروزه برند های بزرگی در زمینه تولید صافی بنزین فعالیت کرده و محصولات آن ها از طول عمر بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی برخوردار است. به عنوان مثال بهترین مارک فیلتر بنزین پراید به دلیل کیفیت و طراحی ایده آل نسبت به دیگر مارک ها از ماندگاری و کارایی بسیار بهتری برخوردار است.

بهترین زمان برای تعویض صافی بنزین زمانی است که این علائم را در خودرو مشاهده کنیم:

  • کاهش چشمگیر قدرت و شتاب ماشین
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • استارت زدن ماشین دشوار و به خوبی انجام نگیرد.
  • اختلال در عملکرد انژکتور یا کاربراتور
  • خرابی یا اختلال در عملکرد پمپ بنزین

بهترین زمان تعویض صافی بنزین زمانی است که این نشانه ها و علائم را در خودرو مشاهده کنیم و لازم است هر چه سریع تر صافی بنزین را تعویض کرد.

قیمت فیلتر بنزین

 

فیلتر بنزین تمیز 

اگر فیلتر سوخت تمیزی دارید، معمولاً مسافت پیموده شده بنزین بهتری را دنبال می کنید. استدلال کاملاً مشابه با فیلتر هوا نیست، اما حتما باید هر چیزی غیر از گاز یا هوا در چرخه احتراق شما به راندمان موتور شما آسیب می رساند را اصلاح کنید .

هدف از فیلتر سوخت این است که هر گونه زباله را هنگام عبور از باک به موتور از گاز خارج کند. این کار موتور را از آسیب های احتمالی محافظت می کند، اما مانند فیلتر هوا، فیلتر بنزین ممکن است مسدود شود. هنگامی که این کار را انجام می دهد، می تواند جریان سوخت به موتور را تحت فشار قرار دهد، و باعث می شود موتور کار بیشتری را برای به دست آوردن نتایج مشابه انجام دهد و در نتیجه به مصرف سوخت شما آسیب برساند.

با تعویض منظم فیلتر، به اطمینان از جریان تمیز بنزین از باک به موتور کمک می کنید. همچنین ممکن است بخواهید محصولات تمیزکننده سوخت را در نظر بگیرید که به فیلتر سوخت کمک می کند تا گاز شما را از زباله ها پاک نگه دارد.

 

 

همواره برای تعویض کردن صافی بنزین توصیه می شود متناسب با نوع خودروی خود، بهترین مارک فیلتر بنزین را از مراکز معتبر خریداری کرد. اختلاف قیمت صافی بنزین در بهترین مارک ها و مارک های میان رده ناچیز است اما بهترین مارک های صافی بنزین همواره از طول عمر و کارایی بسیار بهتری برخوردار هستند. به طور کلی عواملی بر قیمت فیلتر بنزین تاثیر گذار هستند شامل برند محصول، نوع فیلتر، کاربرد فیلتر و… هستند. این عوامل هر کدام بر قیمت صافی بنزین تاثیر گذار هستند و باید در هنگام خرید صافی بنزین به این فاکتور ها توجه داشت.

برای استعلام قیمت صافی بنزین و همچنین راهنمایی و مشاوره در امر خرید بهترین مارک فیلتر بنزین از کارشناسان این سایت نیز بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *