مخزن سوخت چه کاری انجام می دهد؟

به گزارش نرسی کو مخزن سوخت (یا مخزن بنزین) یک محفظه ایمن برای مایعات قابل اشتعال است. گرچه ممکن است مخزن ذخیره سوخت به اصطلاح خوانده شود ، این اصطلاح به طور معمول برای بخشی از سیستم موتور که در آن سوخت ذخیره می شود و سوق می شود (پمپ سوخت) یا رها شده (گاز تحت فشار) درون موتور اعمال می شود.

باک بنزین

یک مخزن سوخت اتومبیل باید با اطمینان از سوخت کافی برای کار طولانی موتور استفاده کند. محل مخزن سوخت  باید در محلی باشد که از آوارهای پرواز محافظت شود ، در اثر صدمه در اثر برخورد محافظت شود و محلی که در معرض ته نشینی نیست. یک مخزن سوخت تقریباً در هر جای وسیله نقلیه قرار دارد که این شرایط را برآورده سازد.

مخزن بنزین چیست؟

مخزن ، بنزین وسیله نقلیه سوخت را نگه می دارد و این باعث می شود خودرو به حالت کار در آید. سوخت توسط پمپ سوخت حرکت می نماید. مخزن گاز می تواند از پلی اتیلن با چگالی بالا ساخته شود ، که می تواند به شکل های پیچیده ای ساخته شود ، موجب صرفه جویی در فضای مصرفی می شود و می تواند امنیت تصادف را بهبود ببخشد.

آیا می توان از یک مخزن سوخت دیزل استفاده کرد؟

نازل دیزل حتی بزرگتر از نازل های سرب است ، بنابراین هرگز در مخزن بنزین اکثر اتومبیل ها جای نمی گیرد.اگر تاکنون بنزین را با سوخت دیزل مقایسه کرده اید ، می دانید که آنها بوی متفاوتی می دهند. آنها همچنین احساس متفاوتی دارند – سوخت دیزل روغنی است. مانند نفت ، سوخت دیزل مانند بنزین تبخیر نمی شود.

اگر نمک را در مخزن بنزین بگذارید چه اتفاقی می افتد؟

نمک در بنزین حل نمی شود بلکه در هر آب موجود در مخزن قرار می گیرد. سپس به تدریج کف مخزن را می خورد. ممکن است کریستالهای نمکی درون پمپ سوخت مکیده شده و فیلتر آن را مسدود کنند تا موتور نتواند کار کند.

اگر ماسه را در مخزن بنزین بگذارید چه اتفاقی می افتد؟

ریختن شن و ماسه در مخزن بنزین ، احتمال گرفتگی فیلتر سوخت در خودرو را مهار می کند و همین امر باعث می شود تا اتومبیل غیرفعال شود. با این وجود مقدار ماسه ای که برای رسیدن به این هدف نیاز به مخزن بنزین قرار دارد بسیار مهم است و کارکرد آن تضمین نمی شود.

مخزن سوخت خودرو چقدر بزرگ است؟

ظرفیت مخزن استاندارد سوخت یک اتومبیل چیست؟ مخزن سوخت بخشی از سیستم موتور است که شامل سوخت قابل اشتعال مانند روغن است. بیشترین اندازه مخزن متوسط خودرو می تواند چیزی بین 45 تا 65 لیتر داشته باشد. با این حال ، SUV و کامیون ها مخازن بزرگتری دارند در حالی که اندازه برای اتومبیل های نانو کوچکتر است.

سنسور فشار سوخت در کجا قرار دارد؟

این سنسور معمولاً در نزدیکی وسط ریل سوخت قرار دارد و به واحد کنترل موتور (ECU) ، که کامپیوتر اصلی یک وسیله نقلیه است ، وصل می شود. نباید با سنسور فشار مخزن سوخت که در داخل یا بالای مخزن سوخت قرار دارد اشتباه گرفته شود.

چرا نباید باک بنزین را کاملاً پر کنیم؟

پر کردن باک بنزین، باعث ورود بنزین به داخل کنیستر می‌شود و موجبات خرابی آن را فراهم می نماید. ازطرفی پرکردن بیش از اندازه باک موجب ریختن بنزین روی زمین می‌شود و علاوه‌بر کثیف شدن و بوگرفتن لباس، احتمال دارد باعث به‌وجود آمدن خطرات مهمی مانند آتش‌سوزی و انفجار در جایگاه سوخت شود.

با توجه به موارد گفته شده پیشنهاد می نماییم هرگز سعی نکنید که باک بنزین خودروی خود را بیش از اندازه پر نمایید زیرا همانطور که توضیح دادیم این کار ممکن است ایراداتی را برای خودروی شما به‌وجود بیاورد.

کنیستر

کنیستر قطعه‌ای است که با کربن اکتیو پر شده و به‌صورت دائمی بخارات بنزین را کنترل می نماید و آن را به مسیر سوخت بر می‌گرداند. بنزین مایع تأثیر مخربی بر روی کنیستر دارد این اثر مخرب در حدی می باشد که بعد از مدتی می‌تواند باعث خراب شدن کنیستر شود و شما را مجبور نماید تا این قطعه را تعویض نمایید. اغلب هزینه زیادی را نیز برای این‌کار باید بپردازید. عملکرد درست کنیستر علاوه بر بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا در ایمنی اتومبیل نیز تأثیرگذار می باشد.

چرا باکهای پلیمری، جایگزین باکهای فلزی در طراحی و تولید خودروهای روز جهان شده است؟

وزن کمتر باکهای پلیمری و در نتيجه کاهش مصرف سوخت و انتشار CO2  به محیط

استحکام بیشتر در برابر تستهای ضربه ( به عنوان شبیه سازی تست تصادف)

افزایش انعطاف پذیری در طراحی و ساخت

افزایش حجم باک با استفاده بهینه از فضاهای خالی درون خودرو

نرخ بالای تولید

کاهش قیمت به همراه افزایش کیفیت

مقاومت بالاتر در برابر فرسایش و تغییرات محیطی

کاهش آلودگی محیط زیست

مقاومت بالا در برابر فرسایش، خوردگی و تغییرات محیطی

نکته پر اهمیت

از جمله نقاط قوت باک‌های پلیمری، مقاومت در برابر شرایط محیطی و بنزین، مخصوصا سوخت‌های الکل‌دار و همچنین انواع افزودنیهای معمول است. استفاده از فلز در سیستم‌های سوخت‌رسانی ترکیبی الکل و بنزین و یا در مجاورت آب موجود در سوخت، به‌دلیل خوردگی بالای فلزات و بروز خوردگی داخلی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. همچنین در محیط خارجی نیز در مجاورت هوای آزاد قطعات فلزی با گذشت زمان دچار خوردگی خواهند شد که این امر در محیط‌های نمکی تشدید می‌شود.بطور مثال نمک پاشی جاده ها در هنگام بارش برف به عنوان يک عامل نامطلوب موجب تسریع بروز خوردگی در باک فلزی و ریسک شدید نشتی ميگردد.

مزیت دیگر باک های پلیمری

علاوه بر دستیابی به سطح استاندارد، یکی از دلایل حذف استفاده از باک های فلزی در قاره های اروپا و آمریکا، تغییر در کیفیت سوخت جهت بهبود راندمان موتور و کاهش میزان آلایندگی بوده است. در سوخت های استاندارد مانند سوخت یورو، در ترکیبات سوخت به جای استفاده از ترکیبات حلقوی، از الکل استفاده می شود. به دلیل استفاده از الکل در سوخت، بنزین به صورت یک محلول الکترولیت عمل کرده و با اجزای فلزی واکنش الکتروشیمیایی می دهد.

جهت مشاهده سایر مقالات اینجا را کلیک فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *