روغن فرمان چیست؟

فرمان برقی معمولاً یک سیستم هیدرولیک است، مشابه ترمزهای شما ، که هدایت خودرو را برای شما آسان‌تر می‌کند. این سیستم حاوی مایعی است که باید هر از چند گاهی تعویض شود. همچنین این زمان خوبی برای بررسی نشتی یا فرسودگی شیلنگ ها و تعمیر آنها در صورت لزوم است.

بیشتر و بیشتر خودروهای جدید از سیستم فرمان الکتریکی استفاده می کنند. این کار به جای هیدرولیک از موتور الکتریکی استفاده می کند و نیازی به تعویض سیال ندارد.

آیا رانندگی با روغن فرمان برقی قدیمی بی خطر است؟

مایع فرمان برقی شما نیازی به تعویض مکرر ندارد. اما با گذشت زمان، نشتی در سیستم فرمان شما ایجاد می‌شود که باعث می‌شود مایع خارج شود و باقیمانده کثیف شود. این باعث سایش و فشار اضافی بر روی سیستم فرمان می شود و می تواند منجر به خرابی پمپ یا سایر قطعات شود.

تعویض مایع فرمان برقی خود ارزان و آسان است و بیمه اضافی را در برابر سایر مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود ارائه می دهد. همچنین این فرصت را به شما می دهد تا نشت را بررسی کنید و سایر اجزای مورد نیاز را جایگزین کنید. اگر خودتان از انجام این کار راحت نیستید، بردن آن به مغازه هم ضرری نخواهد داشت .

چه زمانی مایع فرمان برقی را تعویض کنیم

به طور کلی، شما باید مایع فرمان برقی خود را هر دو سال یا هر 90 هزارتا باید عوض شود .

علائم نشان دهنده تعویض روغن فرمان است

  • مایع قهوه ای یا سیاه است
  • صدای ناله از پمپ برقی فرمان، به ویژه هنگام چرخاندن فرمان
  • افزایش مشکل در چرخاندن فرمان

یادت باشه

خودروهای مختلف از انواع مختلفی از مایع فرمان برقی استفاده می کنند. برخی حتی از مایع گیربکس اتوماتیک برای سیستم فرمان برقی استفاده می کنند. اطمینان حاصل کنید که از مایع صحیحی که برای وسیله نقلیه خاص خود مشخص شده است استفاده می کنید.

به یاد داشته باشید که همیشه برنامه تعمیر و نگهداری توصیه شده توسط سازنده را دنبال کنید و این سرویس را همانطور که برای ساخت و مدل خود توصیه شده است انجام دهید.

چگونه انجام می شود

مرحله 1 : ماشین خود را بالا ببرید

این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا جلوی ماشین خود را بالا ببرید و آن را روی پایه‌های جک نگه دارید.

مرحله 2 : مخزن فرمان برق را تخلیه کنید

مخزن مایع فرمان برقی خود را پیدا کنید. این اغلب به خود پمپ فرمان متصل می شود. درپوش را باز کنید و از یک بوقلمون برای مکیدن مایعات استفاده کنید تا جایی که می توانید مانند یک قطره چشم غول پیکر.

مرحله 3 : خط برگشت را جدا کرده و سیستم را تخلیه کنید

 

خط برگشت مایع فرمان برقی خود را پیدا کنید. دو خط زیر خودرو وجود دارد که به پمپ فرمان برق متصل می شود. خط برگشت همانی است که گیره دارد که می توانید با انبردست آن را جدا کنید.

ظرف تخلیه خود را زیر خط برگشت قرار دهید. گیره را بردارید، سپس شلنگ را بکشید. مایع از هر دو طرف بیرون می ریزد و احتمالاً کمی به هم می ریزد. هرچه در مرحله 2 مایع بیشتری از مخزن خارج کنید، کمتر باید در اینجا تخلیه کنید.

در حالی که شلنگ هنوز جدا است، فرمان را چندین بار به چپ و راست بچرخانید. با این کار سیال قدیمی بیشتری از سیستم خارج می شود. این کار را تا زمانی که مایع از بین برود ادامه دهید.

مرحله 4 : سیستم را با مایع تازه بشویید

در حالی که شلنگ خط برگشت هنوز جدا است، مخزن را تا نیمه با مایع تازه پر کنید.

موتور را روشن و روشن کنید تا این مایع از طریق سیستم فرمان شما وارد شود و پایین آن تخلیه شود و هرگونه کثیفی یا باقیمانده مایع کثیف از سیستم خارج شود. یک بار دیگر فرمان را چند بار به چپ و راست بچرخانید تا تمام مایع فرمان برقی خارج شود.

در حین انجام این کار، مخزن تخلیه می شود. مراقب آن باشید و مطمئن شوید که به اندازه کافی مایع در مخزن بریزید تا خشک نشود.

وقتی مایعی که بیرون می‌آید همرنگ مایعی است که در آن می‌ریزید، سیستم تمیز است. موتور را خاموش کنید.

مرحله 5 : مسیر برگشت را دوباره وصل کنید

شیلنگ برگشت را روی اتصالاتش برگردانید. با استفاده از یک انبردست، گیره شلنگ را تعویض کنید تا شل نشود.

مرحله 6 : مایع را پر کنید

مخزن فرمان برقی را تا نقطه “پر” پر کنید. درپوش را بگذارید، سپس موتور را حدود 10 ثانیه روشن کنید. آن را ببندید، درپوش را بردارید و مایع را دوباره تا نقطه “پر” پر کنید.

مرحله 7 : نشت را بررسی کنید

موتور را روشن کنید و بگذارید در حالی که به زیر ماشین نگاه می‌کنید کار کند تا ببینید آیا مایع از جایی نشت می‌کند یا خیر. به محل جدا کردن شیلنگ برای تخلیه و شستشوی سیستم دقت کنید. اما مایعی که در حین خاموش بودن شلنگ ریخته شده را نیز با نشت جدیدی اشتباه نکنید.

با این حال، دوباره فرمان را تا انتها به راست و چپ بچرخانید تا مایع تازه را در تمام سیستم پمپاژ کنید. سطح سیال در مخزن را تا زمانی که پر باقی بماند به بررسی و پر کردن آن ادامه دهید.

مرحله 8 : ماشین را پایین بیاورید و تست رانندگی کنید

اگر قبلاً این کار را نکرده اید، ظرف تخلیه را از زیر ماشین بردارید. پایه های جک را بردارید و ماشین را دوباره روی زمین قرار دهید. فرمان را تا آخر به چپ و راست بچرخانید، این بار تا مطمئن شوید که با وجود لاستیک ها روی زمین، با کمی تلاش کار می کند. اگر همه چیز درست است، یک رانندگی تست کنید تا ببینید در جاده چه حسی دارید. اگر همه چیز به خوبی انجام شود، تبریک می گویم، کار شما تمام شده است.

اگر فرمان کاملاً درست نیست، کاپوت را باز کرده و سطح مایع فرمان برقی را بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که شما هنوز مقداری حباب هوا در سیستم داشته باشید که ممکن است در حین رانندگی پس زده باشند. اگر مایع پر است و همچنان مشکل دارید، خودروی خود را برای تشخیص بیشتر به یک متخصص مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *