شناسایی مشکل کلاچ از قبل به شما کمک می کند تا با جلوگیری از آسیب بیشتر به سایر قسمت های گیربکس که در صورت رها کردن بیش از حد طولانی مشکل ممکن است آسیب ببینند، در هزینه خود صرفه جویی کنید. بنابراین چگونه می توان کلاچ لغزش را تشخیص داد؟ نشانه های متمایز چیست؟ منابع اطلاعاتی زیادی در این مورد وجود دارد، اما بیایید دست به کار شویم و بدیهی ترین چیزها را در اختیار شما بگذاریم تا مراقب باشید. اگر در یک محیط شهری زندگی می‌کنید و زیاد توقف می‌کنید (مخصوصاً در ترافیک)، احتمالاً کلاچ علائم ساییدگی را نشان می‌دهد تا زمانی که در اصل یک راننده بزرگراه باشید (البته اینها نیز می‌توانند مشکلات ترافیکی خاص خود را داشته باشند .

کلاچ چیست و چگونه کار می کند؟

کلاچ خودرو یک دیسک اصطکاک است که در داخل جعبه دنده خودرو قرار دارد. این یکی از مهمترین اجزای انتقال نیرو در خودروهای دنده دستی است، زیرا وظیفه انتقال نیرو از موتور به گیربکس را بر عهده دارد تا بتوان آن را به چرخ ها تقسیم کرد.

کلاچ ها با استفاده از آستر اصطکاکی کار می کنند، بنابراین با گذشت زمان می توانند فرسوده شوند و شروع به کاهش عملکرد کنند. هنگامی که کلاچ فرسوده می شود، شروع به نشان دادن علائمی مانند صدا، لرزش و لغزش می کند. در صورت بدون تغییر، کلاچ قادر به انتقال نیروی موتور به چرخ ها نخواهد بود و در صورت لزوم باید تعویض شود.

می توانید از چند آزمایش ساده برای بررسی اینکه آیا کلاچ به درستی کار می کند یا نیاز به تعویض دارد استفاده کنید. در اینجا نحوه انجام آنها توسط خودتان آمده است.

تست کارایی کلاچ را خودتان انجام دهید

اولین قدمی که باید از آن آگاه باشید این است که کلاچ خود را بشناسید. شما زیاد از کلاچ استفاده می کنید، پس حتماً احساس خود را در طول زمان یادداشت کنید. با گذشت زمان تغییری در نحوه فشار دادن پدال کلاچ ایجاد می‌شود، این طبیعی است زیرا کلاچ فرسوده می‌شود، اما زمانی که احتمال خرابی وجود دارد، به احتمال زیاد تغییر محسوسی رخ خواهد داد.

علاوه بر احساس این تفاوت، مواردی مانند چرخش موتور بدون شتاب را نیز مشاهده خواهید کرد. این امر بلافاصله پس از تعویض دنده قابل توجه است، در صورتی که در حالت خروجی باشد یا در حالت دنده و شتاب گیری، به عنوان مثال از 30-45 کیلومتر در ساعت در دنده سوم.

دومین گام اصلی در تشخیص زودهنگام مشکلات: از بینی خود استفاده کنید. اگر متوجه بوی سوزش شدید، این معمولاً نشانه خوبی نیست! چندین عامل بالقوه برای این وجود دارد – ممکن است سیم‌کشی برق آسیب دیده یا نشت روغن باشد، اما توجه داشته باشید که می‌تواند یک کلاچ سوخته نیز باشد. اگر این مورد را همراه با هر یک از علائم دیگر متوجه شدید، به احتمال زیاد همین است.

علاوه بر احساس کلاچ، علامت سوم باید جایی باشد که با حرکت پدال درگیر می شود. منظور ما از جایی که کلاچ وارد می شود – هنگام فشردن پدال قبل از درگیر شدن کلاچ باید حداقل 2.5 تا 5 سانتی متر فاصله داشته باشد – این به تدریج افزایش می یابد تا زمانی که کلاچ در نهایت حرکت کند، به سختی نیازی به حرکت وجود دارد: این کار درست است. با آگاهی از کلاچ و عملکرد آن.

در نهایت، یکی از بهترین راه‌ها برای آزمایش کارایی کلاچ این است که از ترافیک دور شوید، مثلاً یک پارک آرام، دنده 3 را درگیر کرده و به آرامی کلاچ را رها کنید. اگر خودرو بلافاصله (یا تقریباً) متوقف شود، کلاچ شما در وضعیت کارکرد کامل است. اگر کلاچ سعی کند دنده را تغییر دهد، متوقف نمی‌شود و دورها بالا می‌روند… پس می‌ترسم این خبر بدی برای کلاچ باشد. نیاز به تعمیر دارد و باید از کارگاه مورد اعتماد خود وقت بگیرید.

کنترل مرحله به مرحله کلاچ ماشین شما

مرحله 1: کلاچ را بررسی کنید

قبل از بررسی اینکه آیا کلاچ نیاز به تعویض دارد، بررسی کنید که آیا کلاچ به درستی درگیر و جدا شده است یا خیر. در حالی که خودرو در حال حرکت است، پدال کلاچ را فشار داده و دنده را درگیر کنید. گیربکس باید بدون صدای جیر یا ترقه به دنده تغییر کند.

اگر کلاچ خودروی شما به صورت هیدرولیکی کار می کند، مطمئن شوید که سطح مایع بالا رفته است و مطمئن شوید که سیستم نشتی یا مشکلات دیگری ندارد. اگر کلاچ وسیله نقلیه شما با کابل کار می کند، مجموعه کابل را بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی کار می کند.

به علائمی که ممکن است نشان دهنده لیز خوردن کلاچ باشد توجه کنید. اگر کلاچ لیز بخورد، ممکن است به درستی درگیر نشود و موتور ممکن است در حین رانندگی تکان بخورد، تردید کند یا حتی در دورهای بالا بچرخد.

مرحله 2:  رانندگی کنید و عملکرد کلاچ را آزمایش کنید

طبق معمول به دنده اول تغییر دهید و از یک توقف خارج شوید. هنگام رها کردن پدال کلاچ برای بلند شدن، به رفتار یا علائم غیرعادی که ممکن است وسیله نقلیه از خود نشان دهد، مانند صدای جیغ یا جیرجیر، بوی بد، توجه ویژه ای داشته باشید.

مرحله 3: کلاچ را با شروع از دنده سوم تست کنید

هنگامی که ماشین در جاده تست شد، ماشین را به یک پارکینگ خالی ببرید و با ماشین در دنده سه از یک توقف شروع کنید. شما باید پدال را خیلی آهسته رها کنید و به خودرو مقداری گاز بدهید تا از توقف آن جلوگیری شود. هنگامی که پدال را رها می کنید، خودرو در نهایت باید دور شود، البته بسیار آهسته.

اگر هنگامی که می خواهید خودرو را ترک کنید علائم لغزش، صداهای غیرعادی یا بوی سوختن ظاهر می شود، ممکن است به دلیل سایش بیش از حد نیاز به تعویض کلاچ باشد.

مرحله 4: در صورت لزوم کلاچ را تعویض کنید

اگر مشکلی پیدا شد، ممکن است نیاز باشد کلاچ با یک جایگزین مناسب تعویض شود. می توانید به راحتی یک کلاچ را در حین رانندگی تست کنید و ببینید که آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر. با این حال، اگر از منبع مشکل مطمئن نیستید یا اگر احساس می‌کنید کلاچ باید تعویض شود، این چیزی است که هر تکنسین حرفه‌ای باید بتواند به شما کمک کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *