ترمزها مهمترین جزء یک خودرو هستند. بسیار مهمتر است که خودرو به صورت کنترل شده سرعت خود را کاهش دهد تا اینکه رانندگی کند. کارکردن وسیله نقلیه بدون سیستم ترمز کار برای خود و دیگران تهدید کننده زندگی است. بنابراین، تکان دادن یا تکان دادن فرمان هنگام ترمز، یک سیگنال هشدار قوی است. این را تحت هیچ شرایطی نباید نادیده گرفت، اما اقدام فوری نشان می دهد. این مقاله را بخوانید تا بدانید چه چیزی باعث این نقص می شود و چگونه آن را برطرف کنید.

وقتی ترمز می کنید چه اتفاقی می افتد

 

 

هر خودروی مدرن مجهز به سیستم ترمز دو مدار هیدرولیک است. هنگامی که روی پدال ترمز پا می گذارید، نیروی فشار در بوستر ترمز افزایش می یابد و به لنت ترمز منتقل می شود. اینها با هم حرکت می کنند و روی دیسک های ترمز فشار می آورند. اینها پشت چرخ هستند.

تأثیر سیستم ترمز تقریباً 67 درصد در محور جلو و 33 درصد در محور عقب توزیع می شود. این مانع از قفل شدن چرخ های عقب می شود که باعث انحراف خودرو شود. عملکردهایی مانند ABS یا ESP نیز ایمنی هنگام ترمزگیری را افزایش می دهند.

در بهترین حالت ، فرآیند ترمز بسیار راحت است و تجربه رانندگی عادی را مختل نمی کند. زمانی که مشکلی در سیستم ترمز وجود داشته باشد، بیشتر قابل توجه است.

 


صدای ترمز در قدرت های مختلف رخ می دهد. با یک لرزش اندکی قابل توجه یا فقط حلقه های شنیدنی شروع می شود .

در بدترین حالت ، هنگام ترمزگیری به سختی می توانید فرمان را نگه دارید. بسته به اینکه این نقص چگونه خود را نشان می دهد، علل را می توان محدود کرد.

 

هنگامی که ترمز به صدا در می آید، علائم زیر ممکن است رخ دهد:
– شنیده شدن، صدای خراش دادن
– انحرافات جزئی فرمان
– انحرافات گسترده فرمان
– صدای تق تق شدید با صدای تق تق قابل توجه – صدای تق
تق در یک طرف، که به زودی در هر دو طرف به صدا تبدیل می شود.

لنت ترمز فرسوده

 

اگر صدای خراش را می شنوید ، به احتمال زیاد لنت های ترمز فرسوده شده اند . سپس فقط صفحه حامل روی دیسک ترمز می مالد. ماشین باید کوتاهترین مسیر را تا نزدیکترین کارگاه طی کند اما با سرعت کمتری. حداقل لنت ها باید در آنجا تعویض شوند. با این نوع آسیب ، معمولاً دیسک ترمز قبلاً آسیب دیده است. سپس او نیز برای مبادله آماده است.

دیسک ترمز تاب خورده

 

اگر فرمان فقط کمی تکان بخورد، دیسک ترمز احتمالا موج دار است. این اتفاق زمانی می افتد که شما بیش از حد گرم می شوید. استفاده از ترمز در هنگام سرازیری باعث درخشش دیسک های ترمز می شود.

بالاتر از یک دمای معین، صفحه از گرمای قرمز هنوز بی ضرر به گرمای سفید تغییر می کند . سپس نرم می شود و با هر قدم گذاشتن روی ترمز بیشتر و بیشتر تغییر شکل می دهد. به همین دلیل هنگام رانندگی در سراشیبی باید همیشه از ترمز موتور استفاده کنید. برای این کار، دنده ها را پایین می آورید تا زمانی که خودرو سرعت قابل کنترلی را حفظ کند.

حتی اگر موتور غر بزند، تا زمانی که از سرعت مجاز بیشتر نشود، خطری وجود ندارد . هنگامی که موج دار شد، دیسک ترمز فقط قابل تعویض است. از آنجایی که تغییر شکل گرمای زیادی ایجاد می کند، باید کل ناحیه چرخ را از نظر آسیب بررسی کنید.

لاستیک ها، شیلنگ ها و قطعات پلاستیکی به طور خاص می توانند تحت تأثیر دیسک ترمز داغ قرار گیرند.

چرخش فرمان: نقص در خود چرخ

اگر هنگام ترمزگیری به سختی فرمان را نگه دارید، معمولاً چرخ ایراد دارد. ساده ترین علت شل شدن پیچ و مهره چرخ است. خودرو به صورت کنترل شده پارک شده و چراغ های خطر روشن هستند.

 

حالا چرخ ها را چک کنید. اگر بتوان پیچ های چرخ را با دست باز کرد، علت آن پیدا شده است.

اما مراقب باشید! چنین اشتباهی فقط دو دلیل می تواند داشته باشد: تجمع یا قصد غیر حرفه ای! اگر خودتان چرخ ها را سوار نکردید و از آچار گشتاور استفاده نکردید، باید به پلیس جنایی اطلاع دهید!

صدای شدید ترمز می تواند دلایل زیر را نیز داشته باشد:
– خرابی کمک فنر
– معیوب بودن اتصال فرمان
– شکسته شدن فنر مارپیچی
– فشار هوا پایین در لاستیک
– تاول زدن روی لاستیک

در هر صورت خودروی دارای این عیب باید سریعا به کارگاه منتقل شود. اگر آسیب بسیار جدی است، باید با کامیون یدک کش تماس بگیرید.

چرخ فرمان به دلیل خطای سنسور تکان می خورد

یک وسیله نقلیه فقط زمانی قابل هدایت است که چرخ های روی محور فرمان آن بچرخند . به محض اینکه آنها مسدود می شوند، وسیله نقلیه فقط مستقیم به جلو می لغزد. این می تواند منجر به یک وضعیت رانندگی خطرناک روی یخ سیاه یا برگ های لغزنده شود. راننده ناامیدانه به ترمز می زند و سعی می کند از مانعی جلوگیری کند. با این حال، وسیله نقلیه ثابت قدم به سمت آن تا زمان برخورد حرکت می کند.

به همین دلیل است که سیستم ترمز ضد قفل بیش از 40 سال پیش ساخته شد.

ABS برای هدایت خودرو در هنگام ترمز اضطراری استفاده می شود علاوه بر این، سیستم ترمز ضد قفل خودکار فشار ترمز را در فواصل زمانی کوتاه آزاد می کند و به چرخ ها اجازه می دهد کمی بیشتر بچرخند. ماشین هدایت پذیر است و راننده می تواند حتی در هنگام ترمزگیری شدید از مانع جلوگیری کند.

ABS از یک حلقه فولادی کوچک و یک حسگر تشکیل شده است.

 

  • حلقه فولادی دارای سوراخ یا دندانه است.
  • به شفت محرک متصل است .
  • تا زمانی که حسگر یک میدان مغناطیسی متغیر را از حلقه فولادی ثبت کند، واحد کنترل می داند که چرخ در حال چرخش است.
  • با این حال، به محض ثابت ماندن سیگنال، واحد کنترل چرخ را قفل می‌کند – و ترمز لکنت را فعال می‌کند. سپس هر بار که ترمز می کنید ABS به کار می افتد.
  • زنگ زدگی حلقه ABS معمولاً علت آن است .
  • در موارد نادرتر ، خود سنسور تحت تأثیر قرار می گیرد. با این حال، هر دو نقص را می توان به سرعت و با هزینه کم برطرف کرد.

دیسک های ترمز فرسوده

دیسک های ترمز مدرن ساختارهای پیچیده ای هستند

  • ساختاری دو جداره دارند .
  • در مرکز آنها کانال های تهویه وجود دارد. هنگام رانندگی، دیسک ترمز به طور مداوم هوای محیط را مکیده و آن را از طریق این کانال ها به بیرون می دمد.
  • در نتیجه هر بار که ترمز می‌کنید سریع خنک می‌شود.
  • دیسک های ترمز خنک شده دارای اثر ترمز بهتر و عمر طولانی تر هستند. تمایل آنها به تشکیل امواج به طور قابل توجهی کمتر از دیسک های ترمز سرد نشده است.

اما وقتی لایه‌های بیرونی دیسک کاملاً فرسوده می‌شوند ، برآمدگی‌های کانال‌های خنک‌کننده آشکار می‌شوند. سپس این میله‌ها روی لنت‌های ترمز را خراش می‌دهند که با صدای بلندی قابل توجه است.

دیسک ترمز فرسوده معمولاً از مدت ها قبل مشاهده می شود، بنابراین می توان آن را به موقع تعویض کرد. تنها چیزی که در اینجا کمک می کند، تعویض فوری لنت و دیسک ترمز است.

 

مهم نیست که علت صدای ترمز چیست، در هیچ شرایطی نباید این عیب را نادیده بگیرید . یک جغجغه خفیف می تواند به سرعت به شکست کامل ترمز تبدیل شود. سپس موقعیت های تهدید کننده زندگی را تهدید می کند.

بهترین راه برای جلوگیری از این امر، بازرسی منظم سیستم ترمز است. زمان ایده آل برای این کار هنگام تعویض لاستیک های فصلی است.

در صورت نصب لاستیک های تابستانی یا زمستانی، سیستم ترمز در معرض دید قرار می گیرد و بدون هیچ مشکلی قابل بررسی است. اکثر تعمیرات به سرعت انجام می شود . این بهترین راه برای گذراندن کل سال بدون صدای ناهنجار هنگام ترمز است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *