نقش و کاربرد انواع گیربکس ها در سیستم سرعتی و قدرتی ماشین آلات

نقش و کاربرد انواع گیربکس ها در سیستم سرعتی و قدرتی ماشین آلات

گیربکس چیست؟

به گزارش نرسی کو گیربکس یک وسیله مکانیکی می باشد که برای افزایش گشتاور خروجی یا تغییر سرعت (RPM) یک موتور مورد استفاده قرار می گیرد. شافت موتور به یک انتهای گیربکس وصل شده و از طریق پیکربندی درونی چرخ دنده های گیربکس ، گشتاور خروجی و سرعت مشخصی را که با توجه به دنده مشخص می شود ، فراهم می کند.

گیربکس ها در طیف گسترده ای از برنامه های مختلف ، اغلب ثابت ، مانند توربین های بادی ، استفاده شده اند.

از ترانس انتقال در تجهیزات کشاورزی ، صنعتی ، ساختمانی ، معدن و خودرو نیز استفاده می شود. علاوه بر گیربکس معمولی مجهز به چرخ دنده ها ، چنین تجهیزات باعث استفاده گسترده ای از درایو هیدرواستاتیک و درایوهای با سرعت قابل تنظیم برقی می شود. ساده ترین گیربکس ها ، که اغلب به آنها گیربکس گفته می شود تا سادگی آنها را منعکس نماید.

موارد استفاده از گیربکس

این موارد اغلب در تجهیزات کشاورزی PTO استفاده می شود ، برای اینکه محور PTO محوری با نیاز معمول به شافت محور مغایر باشد، که یا عمودی است (مانند مورس های دوار) یا به صورت افقی از یک طرف اجرا به طرف دیگر گسترش می یابد. (مانند پخش كننده كودهاي کودي ، مگس گاو و واگن علوفه). تجهیزات پیچیده تری از قبیل خرده سیلوها و گلگیرهای برفی دارای درایوهای دارای خروجی در بیش از یک جهت هستند. بنابراین هلیکوپترها از جعبه دنده گشتاور تقسیم شده استفاده می كنند كه در آن نیرو از موتور در دو جهت برای روتورهای مختلف گرفته می شود.

عملکرد گیربکس به چه صورت می باشد؟

اغلب گیربکس های مدرن برای افزایش گشتاور ضمن کاهش سرعت یک شافت خروجی متحرک اصلی (به عنوان مثال میل لنگ موتور) استفاده می شوند. این بدان معناست که شافت خروجی گیربکس با سرعت کمتری نسبت به شافت ورودی می چرخد و این کاهش سرعت باعث ایجاد یک مزیت مکانیکی و افزایش گشتاور ایجاد می نماید.

داخل گیربکس چیست؟

به معنای اساسی ، گیربکس به مانند یک سیستم دنده ای کار می کند. باعث تغییر گشتاور و سرعت بین دستگاه رانندگی مانند موتور و بار می شود. گیربکس یک روش مکانیکی برای انتقال انرژی از یک دستگاه به وسیله دیگر می باشد و در ضمن افزایش سرعت ، از آن برای افزایش گشتاور استفاده می نماید.

  انواع 

گیربکس وسیله انتقال نیرو می باشد که بین شافت خروجی موتور و درایو نهایی به منظور انتقال گشتاور و توان مورد نیاز به چرخ های وسیله نقلیه مورد استفاده می گیرد ، گیربکس از مجموعه دنده ها (یعنی اسپور ، مارپیچ و …) تشکیل شده است.

نقش و کاربرد انواع گیربکس ها در سیستم سرعتی و قدرتی ماشین آلاتچرا از چرخ دنده ها استفاده می شود؟

چرخ دنده ها به دلایل مختلفی مورد استفاده می گیرند: آنها برای نگه داشتن چرخش یا چرخش دو محور در کنار هم کار می کنند. چرخ دنده ها می توانند سرعت چرخش را افزایش داده یا کاهش دهند و به راحتی می توان جهت چرخش جهت معکوس استفاده کرد. دلیل دیگر چرخ دنده ها ضروری می باشد که آنها حرکت چرخشی را به یک محور متفاوت منتقل می نمایند.

گیربکس دستی چگونه کار می کند؟

خودروهای مدرن با گیربکس دستی دارای چهار یا پنج سرعت جلو و یک عقب و همچنین موقعیت خنثی می باشند. چرخ دنده آزادانه بر روی بوش چرخانده می شود ، که توسط یک چرخ دنده مشبک روی لایه باز چرخانده می شود. واحد همگام سازی ، که شاخه اصلی آن را می چرخاند ، در نزدیکی آن قرار دارد. چنگال همگام را به سمت چرخ دنده انتخاب شده سوق می نماید.

گیربکس اتوماتیک

اغلب خودروهای مدرن آمریکای شمالی و برخی خودروهای اروپایی و ژاپنی دارای گیربکس اتوماتیک هستند که نسبت به تجهیزات دنده مناسب و بدون دخالت اپراتور انتخاب می کنند. آنها در درجه اول از هیدرولیک برای انتخاب چرخ دنده ها استفاده می نمایند، بسته به فشار اعمال شده توسط سیال در مونتاژ انتقال به جای استفاده از کلاچ برای تعویض گیربکس ، یک چرخ دنده سیال یا مبدل گشتاور در بین موتور و گیرنده قرار می گیرد. برای راننده امکان کنترل تعداد دنده های استفاده شده یا انتخاب معکوس وجود دارد ، اگرچه کنترل دقیق استفاده از این دنده ممکن است یا ممکن نباشد.

مزیت گیربکس های اتوماتیک

استفاده از گیربکس اتوماتیک آسان می باشد. با این حال ، در گذشته ، برخی از گیربکس های اتوماتیک از این نوع ، مشکلات زیادی را به همراه داشتند. آنها پیچیده و گران بودند ، بعضی اوقات مشکلات قابل اطمینان (که بعضی اوقات باعث هزینه بیشتری در تعمیر می شود) ، اغلب نسبت به همتایان دستی (به دلیل “لغزش” در مبدل گشتاور) از سوخت کمتری برخوردار بودند و زمان تغییر آنها آهسته تربود.

راندمان نوع اتوماتیک

تلاش برای بهبود راندمان سوخت در گیربکس های اتوماتیک شامل استفاده از مبدل های گشتاور است که بیش از یک سرعت خاص یا در نسبت های دنده بالاتر قفل می شوند ، از بین رفتن اتلاف برق و دنده های بیش از حد که به طور خودکار بیش از سرعت های خاص عمل می نمایند. در انتقال های قدیمی ، هر دو فناوری می توانند مزاحم باشند ، وقتی شرایط به گونه ای شود که بارها و بارها سرعت را کاهش می دهند و فاکتورهای بار از قبیل درجه یا باد کمی متفاوت باشد. انتقال رایانه های رایج دارای برنامه نویسی پیچیده ای می باشد که هم بهره وری سوخت را به حداکثر می رساند و هم مزاحمت را از بین می برد. این امر بیشتر به دلیل پیشرفتهای الکترونیکی و نه مکانیکی می باشد، اگرچه پیشرفت تکنولوژی CVT و استفاده از کلاچ های اتوماتیک نیز کمک کرده است.

برای مشاهده سایر مقالات اینجا را کلیک فرمایید.

عضی محصولات گیریبکس را میتوانید در زیر ببینید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *