گیربکس cvt چیست

یک گیربکس CVT (گیربکس متغیر پیوسته) یک گیربکس تک سرعته است که بر خلاف سایر شیفترهای مکانیکی که دسترسی به تعداد ثابتی از ضرایب دنده را ارائه می دهند، مانند یک شیفتر اتوماتیک برای تعویض یکپارچه در طیفی از نسبت دنده ها کار می کند. به دلیل برخی مشکلات گذشته در برخی از مدل های جیپ و نیسان، نگرانی در مورد طول عمر این گیربکس ها وجود دارد. بنابراین، گیربکس های CVT چقدر دوام می آورند ؟ اگر قصد خرید خودروی CVT را دارید، باید آن را بررسی کنید.

گیربکس CVT در خودروها به چه معناست؟

CVT یک گزینه کمتر شناخته شده برای گیربکس های اتوماتیک معمولی است. CVT در خودروها به چه معناست؟ شما از آن درست مانند یک دنده معمولی استفاده می کنید – اهرم تعویض دنده را از P به D بلغزانید و خارج می شوید. اما بعد از آن، ممکن است کمی پیچیده شود.

اتومات های معمولی تعداد معینی دنده دارند که به عنوان “سرعت” نامیده می شوند، از این رو برای مثال “6 سرعته اتوماتیک” نامیده می شوند. دلیل آن این است که هر دنده فقط برای سرعت خودروی خاصی مناسب است، بنابراین اگر نیاز به شتاب گرفتن داشته باشید، گیربکس از طریق دنده ها به بالا تغییر می کند – ابتدا 1، سپس 2 و غیره.

اما یک گیربکس متغیر پیوسته از نظر فنی دنده ندارد. در عوض، مانند داشتن یک دنده جادویی است که در تمام شرایط رانندگی متغیر است. به همین دلیل است که شما حتی مانند یک ماشین معمولی تعویض دنده به دنده را احساس نمی کنید.

گیربکس های CVT چقدر دوام می آورند؟

انتقال cvt چقدر طول می کشد؟ برندهای معروفی مانند تویوتا، هوندا، سوبارو و نیسان از نسخه های مختلفی از گیربکس های CVT در چندین خط تولید خود استفاده کرده اند. نگرانی ها در مورد طول عمر شیفتر پس از چندین مشکل در مدل های نسل اول آغاز شده است.

نیسان در برخی از خط تولیدهای خود که توسط زیرمجموعه خود JATCO ساخته شده بود با مشکلات جدی مواجه شد. جیپ همچنین در مدل Compass به همراه چند مورد دیگر مشکلاتی داشت.
این اولین سری از مشکلات cvt بود که با آن روبرو شدیم.

1. بزرگ ترین ضعف گیربکس CVT چیست؟

ساختار مکانیکی CVT یک زنجیر فولادی به عرض حدود یک اینچ یا 2.54 سانتی متر است ، که مسیر اصلی انتقال نیرو از موتور به بقیه خودرو است. اگر این زنجیره به دلایلی از بین برود، انتقال از کار می افتد.

وقتی زنجیر از کار می افتد، با  یک ضربه در همه جا تکه تکه می شود. یک شیفتر خودکار قدیمی در صورت خرابی چنین آشفتگی ایجاد نمی کند. ممکن است دریچه‌های فرسوده، کلاچ‌های سوخته یا پوسته‌های خورشیدی ترک‌خورده وجود داشته باشد، اما هیچ چیز به اندازه ترکش‌های فلزی ویرانگر نیست. همچنین، هر تعمیرگاهی خدمات تعمیر یا بازسازی گیربکس CVT را ارائه نمی دهد.

2. گیربکس های CVT چقدر دوام می آورند؟

گیربکس های CVT اگر به خوبی از آنها مراقبت کنید چقدر دوام می آورند ؟
حداقل بیش از پنج سال! CVT هنوز یک فناوری جدید است و خودروسازان برای بهبود آن تلاش کرده اند. اما، اگر تعمیر و نگهداری مناسب را انجام دهید، همچنان برای مدت طولانی دوام خواهند داشت.

گیربکس CVT در خودروهای هوندا نسبت به سایر برندها بهتر است و کیفیت بالاتری را ارائه می دهد.

3.بهترین برند گیربکس CVT

مدل‌های هوندا با گیربکس CVT قابل اعتمادترین مدل‌ها در میان تمام  مدل ها هستند و طول عمر گیربکس CVT آن طولانی‌ترین است. با این حال، خودروسازان بی وقفه برای بهبود این فناوری تلاش کرده اند. تقریباً تمام مدل های جدیدتر این برندها بهتر از مدل های قبلی خود هستند.

4. برای افزایش طول عمر شیفترهای CVT چه اقداماتی باید انجام داد؟

در اینجا برخی از اقدامات تعمیر و نگهداری مناسب وجود دارد که می توانید برای کمک به گیربکس های CVT برای مدت طولانی دوام بیاورید.

  • مایع گیربکس را به طور منظم و احتمالاً هر 30000 کیلومتر تعویض کنید. زنجیر/تسمه ای که نیرو را انتقال می دهد برای عملکرد صحیح به روغن تمیز و تازه نیاز دارد. فرکانس تعویض روغن باید به محیط و آب و هوای منطقه ای که در آن رانندگی می کنید بستگی داشته باشد.
  • اگر در یک منطقه گرم و پر گرد و غبار زندگی می کنید، فرکانس تعویض روغن باید بیشتر از توصیه سازنده باشد.
  • گیربکس برای خودروهای کوچک و موتورهای کوچک بهترین عملکرد را دارد. بسیاری از آنها طراحی مناسب و زنجیر قوی برای کنترل موتورهای پرقدرت ندارند.
  • خودرو را در فواصل زمانی معین به نمایندگی خود یا مکانیک مورد اعتماد ببرید.

مشکلات گیربکس CVT

به طور کلی گیربکس CVT با افزایش مسافت پیموده شده به مصرف سوخت کمک می کند و چندین مزیت دیگر نیز دارد. با این حال، همه مدل ها از همه مزایای یکسان برخوردار نیستند.

به عنوان مثال، مدل‌های هوندا سیویک و آکورد هندلینگ مناسب و برنامه‌ریزی‌شده‌ای را ارائه می‌کنند که هرزگرد را حذف می‌کند ، شرایطی که دور موتور بالا است اما خودرو برای رسیدن به آن سرعت زمان می‌برد.


مشکلات گیربکس هوندا CVT

اگرچه شرکت های خودروسازی عمر مایع گیربکس را تضمین می کنند اما این طور نیست :

1) روغن گیربکس های آن ها حساس هستند و هم چنان باید روغن گیربکس آن ها تعویض شوند.

2) CVT ها به اندازه گیربکس های اتوماتیک معمولی قابل اعتماد و بادوام نیستند. وقتی از کار می افتند، بباید آن ها را تعویض نمایید و هزینه تعمیر با هزینه تعویض تقریبا برابری میکند.

مشکلات گیربکس CVTما همچنین نکاتی را در مورد قابلیت اطمینان گیربکس CVT نیسان برای مرجع شما دریافت کردیم:

  • شتاب کم سرعت یک نقطه دردسر است، وسایل نقلیه هنگام بالا رفتن از سرعت می لرزند و می لرزند. یکی از دلایل این لرزش ممکن است گرم شدن بیش از حد باشد. نیسان متهم به استفاده از سیستم خنک کننده نامناسب برای انتقال آنها شده است.
  • گیربکس های CVT ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به ورودی پدال پاسخ دهد.

گیربکس CVT، از نظر طراحی، همیشه وقتی پدال گاز را روی زمین قرار می دهید، احساس متفاوتی دارد. در حالی که یک گیربکس دنده ای معمولاً از خط خارج می شود، یک CVT افزایش نرم تر (و کندتر) به حداکثر قدرت دارد. اما کندی CVT می تواند بیش از حد باشد. هنگام تلاش برای ادغام در یک جاده شلوغ ممکن است یک خطر ایمنی باشد. نیازی به گفتن نیست که شما نمی توانید با افرادی که پشت سر شما رانندگی می کنند دوست باشید.

  • صدای زوزه گیربکس CVT یک مشکل رایج است و مختص خودروهای نیسان نیست. و این مشکل در سایر شرکت های خودروسازی ، هیوندا و کیا و .. نیز به چشم میخورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *