از زمان ایجاد موتور احتراق داخلی، منیفولد اگزوز برای به جریان انداختن موثر گازهای خروجی سوخته در خارج از موتور در طول سکته اگزوز استفاده شده است. مکان، شکل، اندازه‌ها و روش‌های نصب بر اساس سازنده خودرو، طراحی موتور و سال متفاوت است.

یکی از بادوام ترین قطعات مکانیکی در هر خودرو منیفولد اگزوز است. منیفولد اگزوز که در همه موتورهای احتراقی استفاده می شود، وظیفه جمع آوری گازهای خروجی از درگاه اگزوز روی سرسیلندر را به روشی کارآمد بر عهده دارد و گاز خروجی را از طریق لوله های اگزوز، از طریق مبدل کاتالیزوری، رزوناتور و سپس به بیرون از دم توزیع می کند. لوله آنها معمولاً از چدن یا فولاد مهر و موم شده ساخته می شوند، زیرا در حین کار موتور، گرمای زیادی را جمع آوری می کنند .

 

منیفولد اگزوز در کجا قرار دارد 

 

منیفولد اگزوز به سر سیلندر متصل است و از نظر طراحی برای مطابقت با درگاه های اگزوز روی سرسیلندر سفارشی شده است. منیفولدهای اگزوز جزء موتور هستند که در تمام موتورهای احتراق داخلی یافت می شود. منیفولدهای اگزوز که از چدن ساخته شده اند معمولاً یک قطعه جامد هستند، در حالی که فولاد مهر شده از چندین بخش تشکیل شده است که به هم جوش داده شده اند. هر دوی این طرح‌ها توسط سازنده خودرو سفارشی می‌شوند تا عملکرد موتورهایی را که پشتیبانی می‌کنند افزایش دهند.

منیفولد چه کاری انجام می دهد 

 

منیفولد اگزوز در معرض جذب گرمای شدید و گازهای سمی اگزوز است. با توجه به این واقعیت ها، آنها می توانند در معرض ترک ها، سوراخ ها یا مشکلاتی در قسمت داخلی درگاه های منیفولد اگزوز باشند. هنگامی که منیفولد اگزوز فرسوده شده یا شکسته است، معمولاً چند نشانگر هشدار را نشان می دهد که به راننده هشدار می دهد که یک مشکل بالقوه وجود دارد. برخی از این علائم هشدار دهنده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

نشانه های خرابی منیفولد اگزوز 

 

صدای بیش از حد موتور : هنگامی که منیفولد اگزوز ترک خورده یا نشتی دارد، گازهای خروجی نشت می‌کنند، اما اگزوز غیرخفه‌شده را نیز آزاد می‌کنند که صدای آن بلندتر از حد معمول خواهد بود. در برخی موارد، صدای موتور به گونه‌ای است که گویی یک خودروی مسابقه‌ای است – این صدای بلندی است که ترک خوردگی لوله اگزوز یا منیفولد می‌تواند ایجاد کند.

 

 

کاهش عملکرد موتور : اگرچه صدا ممکن است شبیه یک ماشین مسابقه به نظر برسد، عملکرد موتوری که منیفولد اگزوز نشتی دارد مشابه نخواهد بود. در واقع، در بیشتر موارد، نشت اگزوز می تواند بازده عملیاتی موتور را تا 40 درصد کاهش دهد. این امر باعث می شود که موتور در هنگام شتاب گیری “خارج شود”.

بوی عجیب زیر کاپوت : وقتی اگزوز در کل سیستم اگزوز پخش می شود، از طریق مبدل کاتالیزوری به گردش در می آید که درصد زیادی از ذرات معلق یا کربن نسوخته را از اگزوز خارج می کند. هنگامی که در منیفولد اگزوز شکاف ایجاد شود، گازهایی نشت می کند که در بسیاری از موارد می تواند سمی باشد. این اگزوز با اگزوزی که از لوله دم خارج می شود بوی متفاوتی خواهد داشت.

پیامدهای بروز این موارد 

 

هنگامی که هر سه علامت هشدار را با هم ترکیب می کنید، کاملاً واضح است که نشتی اگزوز در جایی نزدیک موتور وجود دارد. وظیفه مکانیک تعیین محل دقیق نشتی اگزوز به منظور تشخیص صحیح قطعه آسیب دیده و انجام تعمیرات مناسب است. منیفولدهای اگزوز می توانند به دمای بیش از نهصد درجه فارنهایت برسند. به همین دلیل است که بیشتر منیفولدهای اگزوز توسط یک سپر حرارتی محافظت می شوند تا از سایر اجزای موتور مانند سیم ها، سنسورها و سوخت یا خطوط خنک کننده محافظت شود.

  • توجه : برداشتن منیفولد اگزوز در هر وسیله نقلیه یک فرآیند بسیار طولانی و خسته کننده است. همانطور که در بیشتر موارد، برای دسترسی به منیفولد اگزوز و حذف آن، نیاز به حذف چندین جزء موتور است. این کار فقط باید توسط یک مکانیک مجرب با ابزار، مواد و منابع مناسب برای تکمیل کار به درستی انجام شود. مراحل ثبت شده در زیر دستورالعمل های کلی برای تعویض منیفولد اگزوز است. به هر مکانیک توصیه می شود برای اطلاع از مراحل، ابزارها و روش های دقیق تعویض این قطعه، دفترچه راهنمای سرویس خودرو خود را خریداری و بررسی کند. زیرا برای هر وسیله نقلیه به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود.

بسیاری از مکانیک ها ترجیح می دهند موتور را از خودرو خارج کنند تا منیفولد اگزوز را جایگزین کنند، اما همیشه لازم نیست.

تعیین علائم شکستگی منیفولد اگزوز

 

منیفولد اگزوز شکسته بر عملکرد کامل هر موتور احتراقی تأثیر منفی می گذارد. در بسیاری از موارد، نشت اگزوز را می توان توسط سنسورهایی که به ECM خودرو متصل می شوند، تشخیص داد. وقتی این اتفاق می افتد، چراغ چک موتور معمولاً روی داشبورد روشن می شود. همچنین یک کد خطای OBD-II را فعال می کند که در ECM ذخیره می شود و با استفاده از یک اسکنر دیجیتال قابل دانلود است. در برخی موارد، کد OBD-II (P0405) نشان می دهد که یک خطای گردش گاز خروجی در سنسوری که این سیستم را نظارت می کند وجود دارد. اگرچه این ممکن است به دلیل مشکل در سیستم EGR باشد، اما در بسیاری از موارد به دلیل ترک خوردگی منیفولد اگزوز ناشی از خرابی واشر منیفولد اگزوز است.

اگرچه منیفولد اگزوز دارای کد خطای دقیق OBD-II نیست، اما بیشتر مکانیک ها از علائم هشدار فیزیکی به عنوان نقطه شروع خوبی برای تشخیص مشکل در این قطعه استفاده می کنند. از آنجایی که کار تعویض منیفولد اگزوز می تواند پیچیده باشد (بر اساس قطعات جانبی که باید در خودروی خاص شما جدا شوند، مهم است که قبل از اقدام به تعویض آن، مطمئن شوید که این قطعه شکسته است. اگر شک دارید، با ما تماس بگیرید. یک مکانیک محلی دارای گواهی ASE که می تواند در تشخیص این مشکل و تکمیل کار تعویض منیفولد اگزوز برای شما در صورت نیاز کمک کند.

 

 

آماده سازی وسیله نقلیه برای تعویض منیفولد اگزوز

هنگامی که پوشش موتور، شیلنگ ها و قطعات جانبی جدا می شوند، دسترسی به منیفولد اگزوز و تعویض آن فرآیند نسبتاً ساده ای است. در این نمودار، می بینید که باید محافظ حرارتی، سپس لوله های اگزوز، منیفولد اگزوز و واشر قدیمی منیفولد اگزوز (که از فلز ساخته شده است) را بردارید.

هنگامی که شما یا یک مکانیک معتبر تشخیص دادید که منیفولد اگزوز شکسته است و باید تعویض شود، دو راه برای این کار وجود دارد. ابتدا، می توانید تصمیم بگیرید که موتور را از خودرو خارج کنید تا این فرآیند به طور موثر انجام شود، یا می توانید سعی کنید منیفولد اگزوز را با موتوری که هنوز داخل خودرو است جایگزین کنید. در بسیاری از موارد، بزرگترین مانع یا مصرف کننده زمان، برداشتن قطعات جانبی است که مانع از دسترسی شما به منیفولد اگزوز می شود. برخی از رایج ترین قطعاتی که باید برداشته شوند عبارتند از:

  • روکش های موتور
  • خطوط خنک کننده
  • شیلنگ های ورودی هوا
  • فیلتر هوا یا بنزین
  • لوله های اگزوز
  • دینام، پمپ آب یا سیستم های تهویه مطبوع

به دلیل این واقعیت ساده که هر سازنده خودرو منحصر به فرد است، هیچ راهی برای ما وجود ندارد که دقیقاً به شما بگوییم چه مواردی باید حذف شوند. به همین دلیل است که ما قویاً توصیه می‌کنیم که یک دفترچه راهنمای خدمات را برای برند، سال و مدل خودرویی که روی آن کار می‌کنید، خریداری کنید.

مواد مورد نیاز

  • مجموعه آچار ضامن دار
  • مایع پاک کننده کربوهیدرات
  • پارچه جهت تمیز کردن
  • ضد یخ جهت پر کردن رادیاتور
  • چراغ قوه
  • آچار بکش و چکش
  • کاغذ سنباده سبک
  • روغن موتور
  • منیفولد جدید
  • تجهیزات ایمنی
  • آچار
  • نکته : طبق اکثر دفترچه های راهنمای خدمات، تکمیل این کار حدود سه تا پنج ساعت طول می کشد. این کار از قسمت بالای محفظه موتور قابل دسترسی است، اما ممکن است مجبور شوید خودرو را بالا بیاورید تا منیفولد اگزوز را به لوله های اگزوز زیر خودرو ببرید. برخی از منیفولدهای اگزوز در خودروهای کوچکتر و خودروهای شاسی بلند مستقیماً به مبدل کاتالیزوری متصل می شوند. در این موارد، منیفولد اگزوز و مبدل کاتالیزوری را همزمان تعویض خواهید کرد. لطفاً برای اطلاع از مواد و مراحل دقیق تعویض منیفولد اگزوز، به دفترچه راهنمای خدمات ویژه خودروی خود مراجعه کنید.

مراحل تعویض منیفولد اگزوز

در زیر دستورالعمل های کلی برای تعویض منیفولد اگزوز ذکر شده است. مراحل و مکان دقیق این قطعه برای هر سازنده خودرو منحصر به فرد است. لطفاً برای اطلاع از مراحل دقیق مورد نیاز برای تعویض این قطعه به دفترچه راهنمای سرویس خودروی خود مراجعه کنید.

 

مرحله 1: باتری خودرو را جدا کنید . قبل از جدا کردن قطعات، کابل های مثبت و منفی را جدا کنید تا برق تمام قطعات الکترونیکی را قطع کنید.

مرحله 2: پوشش موتور را بردارید . در اکثر خودروهایی که پس از سال 1380 ساخته شده اند، روکش موتوری وجود دارد که دسترسی به منیفولد اگزوز را پوشش می دهد. اکثر روکش های موتور توسط یک سری اتصالات محکم و پیچ و مهره نگه داشته می شوند. پیچ ها را با استفاده از جغجغه، سوکت  جدا کرده و درپوش موتور را بردارید.

مرحله 3: اجزای موتور را در مسیر منیفولد اگزوز بردارید . هر وسیله نقلیه دارای قطعات مختلفی است که در مسیر منیفولد اگزوز قرار دارند که قبل از اینکه بخواهید محافظ حرارتی اگزوز را بردارید، باید جدا شوند. برای اطلاع از مراحل دقیق نحوه حذف این قطعات به دفترچه راهنمای سرویس خودرو خود مراجعه کنید.

 

مرحله 4: محافظ حرارتی را بردارید . در تمام خودروها، کامیون‌ها و خودروهای شاسی‌بلند که پس از سال 1385 ساخته شده‌اند .

مرحله 5: پیچ ها یا مهره های منیفولد اگزوز را با مایع نافذ اسپری کنید . به دلیل گرمای بیش از حد تولید شده توسط منیفولد اگزوز، این امکان وجود دارد که پیچ های نگهدارنده این قطعه به سر سیلندر به هم جوش بخورند یا زنگ بزنند. برای جلوگیری از شکستن گل میخ ها، مقدار زیادی روغن نافذ را روی هر مهره یا پیچ که منیفولد اگزوز را روی سرسیلندر نگه می دارد، بمالید.

هنگامی که این مرحله کامل شد، ممکن است بخواهید مرحله او را در زیر وسیله نقلیه که در آن منیفولد اگزوز به لوله های اگزوز متصل می شود، کامل کنید. معمولاً سه پیچ وجود دارد که منیفولد اگزوز را به لوله های اگزوز متصل می کند. مایع نافذ را روی دو طرف پیچ و مهره اسپری کنید و اجازه دهید در حالی که قسمت بالایی را بردارید خیس بخورد.

منیفولد اگزوز را با استفاده از سوکت، پسوند و ضامن دار خارج کنید. اگر به ابزار ضربه یا هوا دسترسی دارید و در محفظه موتور جا دارید، می توانید از این ابزارها برای جدا کردن پیچ ها استفاده کنید.

مرحله 6: منیفولد اگزوز را از سر سیلندر خارج کنید. پس از حدود 5 دقیقه خیس شدن پیچ‌ها، پیچ‌هایی را که منیفولد اگزوز را روی سر سیلندر محکم می‌کنند، بردارید. بسته به وسیله نقلیه ای که روی آن کار می کنید، یک یا دو منیفولد اگزوز وجود خواهد داشت. مخصوصاً اگر موتوری به سبک V باشد. پیچ ها را به هر ترتیبی بردارید، اما وقتی منیفولد جدید را نصب می کنید، باید به ترتیب خاصی سفت کنید.

مرحله 7: منیفولد اگزوز را از لوله اگزوز خارج کنید: هنگامی که پیچ‌های نگهدارنده منیفولد اگزوز را به سر سیلندر باز کردید، زیر خودرو بخزید تا پیچ‌ها و مهره‌ها را که منیفولد اگزوز را به سیستم اگزوز متصل می‌کنند بردارید. بیشتر اوقات یک پیچ در یک طرف و یک مهره با اندازه مربوطه در طرف دیگر وجود دارد. از یک آچار انتهای جعبه ای برای نگه داشتن پیچ و یک سوکت برای برداشتن مهره استفاده کنید (یا برعکس بسته به توانایی شما برای دسترسی به این قسمت).

مرحله 8: واشر قدیمی منیفولد اگزوز را بردارید . در اکثر خودروها، واشر منیفولد اگزوز فلزی خواهد بود و پس از جدا کردن منیفولد اگزوز از خودرو، به راحتی از میخ های سرسیلندر جدا می شود. واشر قدیمی منیفولد اگزوز را بردارید و دور بیندازید.

  • هشدار : هنگام نصب منیفولد اگزوز جدید، از واشر قدیمی منیفولد اگزوز استفاده مجدد نکنید. این می تواند به مشکل تراکم منجر شود و به اجزای داخلی موتور آسیب برساند، نشت اگزوز را افزایش دهد و برای سلامت افرادی که در وسیله نقلیه سفر می کنند خطرناک باشد.

مرحله 9: دریچه های اگزوز روی سرسیلندر را تمیز کنید . قبل از نصب منیفولد اگزوز جدید، مهم است که کربن اضافی روی درگاه های اگزوز یا داخل درگاه اگزوز حذف شود. با استفاده از یک قوطی پاک کننده کربوهیدرات، روی پارچه تمیز مغازه اسپری کنید و سپس داخل درگاه های اگزوز را پاک کنید تا درگاه تمیز به نظر برسد. همچنین، با استفاده از مقداری پشم فولادی یا سنگ سنباده با وزن بسیار سبک، قسمت های بیرونی درگاه ها را به آرامی بشویید تا هرگونه گودال یا باقی مانده در قسمت بیرونی درگاه اگزوز از بین برود.

منیفولد جدید را نصب کنید

مراحل نصب منیفولد اگزوز جدید برعکس مراحل جداسازی است که در زیر نشان داده شده است:

مرحله 1: واشر منیفولد اگزوز جدید را روی ناودانی های سرسیلندر وصل کنید.

مرحله 2: یک واشر جدید بین پایین منیفولد اگزوز و لوله های اگزوز نصب کنید .

مرحله 3: منیفولد اگزوز را به لوله های اگزوز زیر خودرو وصل کنید.

مرحله 4: منیفولد اگزوز را روی گل میخ های سرسیلندر بکشید .

مرحله 5: هر مهره را با دست روی گل میخ های سر سیلندر محکم کنید . مهره ها را طبق دستور سازنده خودرو به ترتیب دقیق ببندید تا هر مهره با دست محکم شود و منیفولد اگزوز به طور مساوی با سرسیلندر هم سطح شود.

مرحله 6: مهره های منیفولد اگزوز را ببندید . فشار گشتاور مورد نیاز و مطابق با الگوی دقیقی که سازنده خودرو توصیه می کند، سفت کنید.

مرحله 7: محافظ حرارتی را دوباره روی منیفولد اگزوز نصب کنید.

مرحله 8: دوباره قطعات را وصل کنید. درپوش های موتور، خطوط خنک کننده، فیلترهای هوا و سایر قسمت هایی که برای دسترسی به منیفولد اگزوز برداشته شده اند را دوباره وصل کنید.

مرحله 9: رادیاتور را با مایع خنک کننده توصیه شده دوباره پر کنید. مایع خنک کننده را دوباره پر کنید (اگر مجبور بودید خطوط خنک کننده را بردارید).

مرحله 10: ابزار، قطعات یا موادی که در این کار استفاده کرده اید را بردارید .

مرحله 11: پایانه های باتری را دوباره وصل کنید.

  • توجه : برای اطمینان از کامل بودن این کار باید موتور را آزمایش کنید. با این حال، اگر خودروی شما دارای کد خطا یا چراغ روی داشبورد بود، باید قبل از تست تعویض منیفولد اگزوز، مراحل توصیه شده سازنده را برای پاک کردن کدهای خطای قدیمی دنبال کنید.

تست سلامت نصب

از آنجایی که اکثر مشکلات منیفولد اگزوز به راحتی از طریق صدا یا بو قابل تشخیص است، پس از آزمایش، خودرو را آتش بزنید. تعمیر باید واضح باشد بعد از اینکه کدهای خطا را از رایانه پاک کردید، خودروی خود را با کاپوت موتور بالا تست کنید تا بتوانید بررسی های زیر را کامل کنید:

گوش دهید: برای هر صدایی که نشانه شکستگی منیفولد اگزوز باشد

نگاه کنید: برای هرگونه نشت یا گازی که از اتصال منیفولدهای اگزوز به سرسیلندر یا لوله های اگزوز زیر آن خارج می شود.

توجه کنید: هر چراغ هشدار یا کد خطایی که پس از روشن کردن موتور روی اسکنر دیجیتال ظاهر می شود

به عنوان یک آزمایش اضافی، ایده خوبی است که خودرو را با رادیو خاموش در جاده تست کنید تا به صدای جاده یا صدای بیش از حدی که از محفظه موتور می رسد گوش دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *