در این مقاله، به معرفی و بررسی رزوناتور خودرو پرداخته ایم. رزوناتور ماشین، یکی از قطعات مهم در سیستم اگزوز و هواکش اتومبیل ها است. وظیفه اصلی رزوناتور خودرو در سیستم اگزوز، تبدیل صدای موتور به صدایی متعادل و دلنشین تر می باشد. بسیاری از افراد، رزوناتور و صدا خفه کن را با هم اشتباه میگیرند. در واقع، این دو قطعه با یکدیگر متفاوت هستند که در ادامه توضیح داده ایم.

رزوناتور ماشین چیست؟

در این مطلب، به سراغ دنیای اتومبیل ها می رویم و رزوناتور خودرو را به طور خلاصه مورد بررسی قرار خواهیم داد. عوامل مختلفی در این که به قول معروف: ماشین شما مثل ساعت کار کند، موثر هستند.

یکی از این عوامل مهم، مربوط به هواکش خودرو و کیفیت هوای ورودی می باشد. از طرفی دیگر، تنظیم صدای اگزوز برای بسیاری از افراد، جالب و مهم است. قطعاً، ماشین شما هر چه قدر هم که مدرن و لوکس باشد، بدون داشتن صدایی جذاب، ناقص به نظر می رسد.

به طور کلی، می‌توان رزوناتور خودرو را چنین توصیف نمود: قطعه ضروری و مهمی است که در سیستم اگزوز و هواکش خودرو و همچنین هواکش 206 ، نقش مفیدی را ایفا می کند. در ادامه به بیان توضیحات بیشتری خواهیم پرداخت.

 

 رزوناتور هواکش چیست؟

پس از اینکه استارت ماشین زده می‌شود، بخش های مختلف ماشین در قسمت موتور و دور از چشمان ما شروع به انجام وظیفه می کنند. یکی از این قسمت ها، هواکش ماشین است که وظیفه تامین هوا (اکسیژن) دارد.

این هوای ورودی، در کنار بنزین و با جرقه شمع می سوزد تا انرژی لازم جهت حرکت خودرو حاصل شود. رزوناتور خودرو در فرآیند پاکسازی هوا ورودی، به کمک هواکش ماشین می آید. در واقع، جداسازی گرد و غبار هوای ورودی توسط فیلتر و رطوبت هوا نیز قبل از ورود به سیلندر، توسط رزوناتور هواکش گرفته می شود.

گرفته شدن رطوبت هوا توسط رزوناتور، موجب می‌شود که عمل احتراق در سیلندر موتور، به طور کامل صورت گیرد. به عبارتی ساده و برای درک بهتر، سوختن دو قطعه چوب خشک و تر را در نظر بگیرید. مسلماً، چوب خشک با سرعت بیشتر و به صورت کامل تر نسبت به چوب تر، خواهد سوخت.

 

منبع رزوناتور چیست؟

اگر تا به حال تصور می کردید که سیستم اگزوز ماشین، فقط یک لوله دراز از خروجی موتور به عقب ماشین است، در اشتباه بوده اید؟! دود حاصل شده از عمل احتراق درون سیلندر، برای خارج شدن از انتهای اگزوز، بایستی که مراحل زیر را طی کند:

دود حاصل از احتراق، پس از بیرون آمدن از سیلندر، وارد قطعه ای به نام منیفولد شده و سپس به محفظه کاتالیزور می رسد. در این محفظه درصد زیادی از گازهای سمی موجود در دود، تبدیل به گازهای غیر مضر می‌شوند.

 سپس، دود تصفیه شده به رزوناتور خودرو و بعد از آن به منبع رزوناتور (منبع اگزوز) وارد می شود. در این مرحله آلودگی صوتی موتور تا حد زیادی کاهش می یابد. صدای ناهنجار وارد شده به محفظه رزوناتور، پس از انعکاس های پی در پی، ملایم تر شده و به سمت خروجی اگزوز روانه می شود.

در ساده ترین شکل، ساختار رزوناتور به این صورت می باشد: استوانه ای توری شکل در وسط رزوناتور قرار دارد که فاصله بین آن با پوسته خارجی رزوناتور را الیاف های نسوز پر کرده اند. به این نکته توجه کنید که طراحی و نصب دو یا چند لوله اگزوز در برخی از ماشین ها، موجب راحتی بیشتر در سیستم تخلیه دود شده و در نتیجه بر قدرت موتور آنها افزوده خواهد شد.

 

آیا رزوناتور با صدا خفه کن تفاوت دارد؟

وظیفه اصلی رزوناتور خودرو در سیستم اگزوز، تغییر صدای خروجی می باشد. به عبارت دیگر، نقش منبع رزوناتور در اینجا، همانند یک سیستم اکو عمل کرده و صدای خروجی اگزوز را به صدای مورد پسند و دلنشین تری تبدیل می کند. حال این که صدا خفه کن بخشی از صدا را حذف (خفه) می کند.

 

تعمیر و نگهداری رزوناتور ماشین

واضح است که رزوناتور خودرو هم، مثل بسیاری از قطعات دیگر در معرض آسیب و استهلاک می باشد. بنابراین، رزوناتور ماشین هم در مواقع ضروری نیاز به تعمیر، نگهداری و یا تعویض خواهد داشت. افزایش سوخت ماشین، روشن شدن چراغ هشدار موتور، تغییر صدای خودرو، خاموش شدن ماشین و…

برخی از نشانه هایی می باشند که ممکن است در اثر نقص رزوناتور پدید آیند. بهتر است که در صورت نیاز، تعمیر رزوناتور را به استاد کار و متخصص بسپارید. با این حال، اگر که خودتان قصد تعمیر دارید، رعایت نکات ایمنی بسیار حائز اهمیت است. یکی از این نکات مهم این است که مراحل تعمیر را در محیطی باز انجام دهید تا در برابر خطر ناشی از گازهای سمی ایمن تر باشید.

 

گروه بازرگانی nerci

یکی از دغدغه های معمول در تهیه رزوناتور خودرو و سایر قطعات یدکی، اطمینان از کیفیت کالا می باشد. برای تهیه محصولات مرغوب، مجموعه بازرگانی نِرسی کو (nerci) را به شما پیشنهاد می کنیم. این مجموعه با بیش از ۱۵ سال سابقه کار، انواع قطعات یدکی اتومبیل را ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید به نشانی اینترنتی www.nercico.com مراجعه کرده و طیف وسیعی از محصولات این فروشگاه را مشاهده نمایید.

این شرکت با بهره مندی از تولیدات شرکت های قطعه ساز مطرح کشور کهبه عنوان نقطه عطفی برای شرکت به حساب می آید توانسته است از نظر فنی رضایت مشتریان را جلبکرده و جایگاه ویژه ای را در بین رقبا برای شرکت بوجود آورد. شرکت بازرگانی نرسی صرف نظر ازاندازه، مقیاس، قدمت و سابقه خود با عقد قرارداد نمایندگی با شرکتهای مختلف من الجمله شرکت پارت پلاستیک خراسان مترصد در توسعه فضای کسب و کار خود می باشدپلاستیک خراسان، تولید کننده انواع قطعات سوخت رسانی و هوا رسانی انواع می باشد.

(injection) و تزریق پلاستیک (body molding) خودروهای سواری به روش بادی تولیدات این شرکت بر اساس استانداردهای معتبر ملی و جهانی و به عنوان اصلی ترین منبع تأمین باک و گلویی پلاستیکی و سیستمهای هوا رسانی خودرویی شرکت ایران خودرو و ساپکو می باشد. از افتخارات این شرکت، انتخاب سازنده برتر در سال 1389 در حوزه تأمین و کیفیت از شرکت ساپکو و سال 1392 به عنوان واحد نمونه صنعت استان می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *