سنسور اکسیژن چیست

در اوایل دهه 00، سنسورهای معمولی اکسیژن جای خود را به سنسورهای دقیق‌تر نسبت سوخت هوا دادند، اگرچه هنوز به آنها «سنسور اکسیژن» یا سنسور O2 می‌گویند.

 

سنسور نسبت سوخت هوا

سنسور نسبت سوخت هوا میزان اکسیژن اگزوز را در محدوده وسیع تری اندازه گیری می کند. همچنین به عنوان “سنسور لامبدا باند پهن” یا “کاوشگر لامبدا” شناخته می شود.

سنسور نسبت سوخت هوا در منیفولد اگزوز یا در لوله اگزوز جلو، قبل از مبدل کاتالیزوری نصب می شود. همچنین ممکن است “سنسور O2 جلو” نامیده شود. وظیفه سنسور نسبت سوخت هوا اندازه گیری میزان اکسیژن در اگزوز و ارائه بازخورد به کامپیوتر موتور (PCM) است. بر اساس سیگنال سنسور نسبت سوخت هوا، کامپیوتر نسبت هوا به سوخت را تنظیم می کند تا آن را در سطح بهینه نگه دارد که حدود 14.7:1 یا 14.7 قسمت هوا به 1 قسمت سوخت است.

مشکلات سنسور نسبت سوخت هوا

مشکلات مربوط به سنسورهای نسبت سوخت هوا رایج است. اغلب یک سنسور آلوده می شود یا به سادگی از کار می افتد. در برخی خودروها، عنصر گرمایش داخل سنسور می‌تواند از کار بیفتد و باعث خرابی شود. به عنوان مثال، در بسیاری از خودروهای تویوتا و هوندا کد P0135 ممکن است ناشی از خرابی المنت گرمایشی در داخل سنسور باشد.

 

 

در برخی خودروها، سیم‌کشی حسگر ممکن است پس از ساییده شدن به قطعات فلزی کوتاه شود. به عنوان مثال، در مزدا 3 قدیمی‌تر، سیم سنسور ممکن است روی براکت ساییده شود و باعث ایجاد کد P0131 شود. وقتی کامپیوتر موتور تشخیص می دهد که سیگنال سنسور نسبت سوخت هوا خارج از محدوده مورد انتظار است، چراغ چک موتور را روشن می کند.

رایج ترین کدهای مشکل OBDII مربوط به سنسور نسبت سوخت هوا P0131، P0134 ، P0135 ، P0133، P0031 و P1135 است. آیا علائمی غیر از چراغ چک موتور وجود دارد؟ در برخی خودروها ممکن است متوجه کاهش مصرف سوخت یا برخی مشکلات رانندگی شوید.

سنسور نسبت سوخت هوا (A/F).

تشخیص خرابی سنسور نسبت سوخت هوا

یک سنسور نسبت سوخت هوا به دنبال روش عیب یابی سازنده برای کد عیب تنظیم شده تشخیص داده می شود.

اولین قدم بررسی بولتن های خدمات فنی مرتبط (TSB) است. سیم کشی و کانکتور سنسور باید از نظر آسیب، خوردگی، شل شدن پین ها و غیره بررسی شود.

سپس، بسته به کد مشکل، سیگنال سنسور باید با ابزار اسکن تست شود.

تعویض سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن عقب

سنسور اکسیژن عقب یا پایین دست در اگزوز بعد از مبدل کاتالیزوری نصب می شود. میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی از مبدل کاتالیزوری را اندازه گیری می کند. سیگنال سنسور اکسیژن عقب برای نظارت بر کارایی مبدل کاتالیزوری استفاده می شود.

کامپیوتر موتور یا PCM به طور مداوم سیگنال های سنسورهای اکسیژن جلو و عقب را مقایسه می کند. بر اساس دو سیگنال، PCM می داند که مبدل کاتالیزوری چقدر کار خود را انجام می دهد. اگر مبدل کاتالیزوری خراب شود، PCM چراغ چک را روشن می کند تا به شما اطلاع دهد.

نسبت سوخت هوا و شناسایی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن جلو یا سنسور نسبت سوخت هوا قبل از مبدل کاتالیزوری نصب شده است.
سنسور اکسیژن عقب که بعد از مبدل کاتالیزوری نصب می شود، «پایین دست» یا سنسور 2 نامیده می شود.

 

تعویض نسبت سوخت هوا/سنسور اکسیژن

در اکثر خودروها، تعویض سنسور اکسیژن کار نسبتاً ساده ای است مگر اینکه دسترسی به آن دشوار باشد. در یک تعمیرگاه، تعویض سنسور اکسیژن از 50 تا 250 دلار (فقط نیروی کار) هزینه دارد.

اگر می‌خواهید سنسور اکسیژن را خودتان با مهارت‌ها و دفترچه راهنمای تعمیر تعویض کنید، کار چندان سختی نیست، اما ممکن است به یک سوکت سنسور اکسیژن مخصوص نیاز داشته باشید.
گاهی اوقات ممکن است برداشتن یک سنسور فرسوده دشوار باشد، زیرا ممکن است گیر کند و نتوان آن را جدا کرد.

هنگام تعویض سنسور سوخت هوا دو گزینه وجود دارد: نصب یک قطعه اصلی (OEM) یا پس از فروش. سنسورهای افترمارکت در بیشتر مواقع خوب کار می کنند. با این حال، با موارد متعددی مواجه شدیم که یک سنسور پس از فروش باعث ایجاد مشکل شده بود که پس از نصب یک سنسور اگسیژن برطرف شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *