در این مطلب می پردازیم به مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک ماشین و مشکلاتی که بیش تر برای افراد به وجود می آید می پردازیم . 
با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم . 

در این مطلب می پردازیم به :

  • بروز مشکلات گیربکس اتوماتیک
  • شناسایی مشکلات گیربکس اتوماتیک ماشین
  • تاخیر در راه اندازی گیربکس اتوماتیک
  • تعویض دنده های با تاخیر
  • لرزش گیربکس
  • گیرکردن دنده در یک حالت
  • بوی سوختگی از ماشین
  • قفل کردن گیربکس ماشین

چگونه خودمان مشکل گیربکس را حل کنیم 

عیب یابی و رفع مشکل گیربکس اتوماتیک یا حتی تشخیص این مشکل کار دشواری می باشد . به همین دلیل نیازمند دانش بالایی می باشد .
گیربکس های مختلفی در بازار وجود دارد به همین دلیل نمی توانید به راحتی این ایراد ها را عیب یابی نمایید . گیربکس های اتوماتیک از نظر فنی خیلی پیشرفته هستند و گیربکس های امروزی همانند گیربکس های قدیمی نیستند و از سیستم های بسیار قوی و پیشرفته ای برای تعویض دنده استفاده می نمایند .

در بسیاری از مواقع نیز ایراداتی که در بالا ذکر شده از نقص های گیربکس اتوماتیک نمی باشد و ممکن است خود گیربکس از ابتدای کار این عملکرد را داشته باشد .
به طور مثال ، خودروهایی مثل 206 تیپ 6، و پژو 207 اتوماتیک در حالت پیشفرض دارای یک لرزش در حالت سکون ، و دنده عقب ماشین هستند که این مورد به صورت ذاتی در این گیربکس ها وجود دارد و یک نقص مطرح نمی شود .

رایج ترین مشکل گیربکس اتوماتیک ماشین 

رایج ترین مشکل گیربکس اتوماتیک ماشین به روغن گیربکس آن بر می گردد.
روغن گیربکس ماشین مهم ترین سیالی است که موجب روان کاری در گیربکس های اتوماتیک می شود . هر گونه کم شدن کیفیت این روغن موجب پایین آمدن کیفیت و عملکرد گیربکس ماشین می شود .

چرا روغن گیربکس فرسوده می شود ؟

بسته به مسافت پیموده شده، سبک رانندگی یا تأثیرات خارجی، ویسکوزیته و روانکاری را از دست می دهد و کثیفی، کف یا روغن لجنی در گیربکس اتوماتیک ایجاد می شود.

 

چه زمانی روغن گیربکس را عوض کنیم 

روغن گیربکس را بعد از 50000 کیلومتر بررسی کنید یا روغن را هر 60000 تا 80000 کیلومتر تعویض کنید.

رایج ترین مشلات گیربکس اتوماتیک 

علت لرزش گیربکس :

اگر ماشین شما در حالت ساکن و درجا دارای لرزش باشد این مشکل می تواند به دلیل نقص در صفحه کلاج و شفت ها عیب یابی نمود .

دنده ماشین تعویض نمی شود : 

احتمال دارد که آسیب مکانیکی به داخل ماشین وارد شده باشد و به این دلیل است که شما نمی توانید گیربکس ماشین را  عوض کنید .

وقتی ماشینم گرمه دنده سخت عوض میکنه :

تعویض دنده سخت در زمان گرم شدن ماشین نشانه وجود مشکل در فشار روغن است . با این حال، آب بندی ها در گیربکس ممکن است خراب باشند یا ممکن است مشکلی در شیر تعویض وجود داشته باشد

گیربکس به درستی دنده عوض نمی کند

اگر دنده ها را به طور نامناسب تعویض کنید یا گیربکس اتوماتیک را تعویض کنید، به احتمال زیاد روغن از قبل قدیمی شده است . شستشوی روغن گیربکس یا تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک در اینجا توصیه می شود. با این حال، علت می تواند سوئیچ کشویی، نقص در شیر برقی، گیربکس باشد.

ماشینم حرکت نمی کند

اگر کشش وجود نداشته باشد، ماشین دیگر حرکت نمی کند و ناگهان ماشین قفل می کند، ممکن است دیگر اتصالی بین مبدل و شفت ورودی گیربکس وجود نداشته باشد و ممکن شفت پاره شده باشد. معیوب بودن چرخ توربین در مبدل یا آسیب دیدن پمپ روغن غیر معمول نیست.

نداشتن کشش کافی ماشین

آسیب به مبدل می تواند علت این مشکل باشد. همچنین ممکن است صفحات کلاچ در گیربکس فرسوده شده باشند.

علت صدا یا زوزه کشیدن گیربکس ماشین 

اگر گیربکس اتوماتیک هنگام شتاب گیری سوت می زند یا صداهای غیرمعمول دیگری در هنگام در حال حرکت یا رانندگی ایجاد می کند، مشکل ممکن است به دلیل آسیب تبدیل، آسیب به دیفرانسیل، آسیب بلبرینگ باشد.

علت بو سوختگی از گیربکس ماشین 

اگر گیربکس اتوماتیک بوی سوختگی، لاستیک یا به طور مشخص کلاچ به مشام برسد، ممکن است گیربکس در حال از دست دادن روغن، سطح روغن گیربکس خیلی بالا باشد، نشتی نشتی یا خراب شدن مبدل یا پمپ روغن دلیل آن باشد.

گیربکس زود دنده عوض می کند 

اگر تعویض دنده خیلی زود است، وضعیت نرم افزار در واحد کنترل گیربکس باید بررسی شود. داده های سازگاری ممکن است نادرست باشد یا واحد کنترل گیربکس معیوب باشد. در غیر این صورت، خطاهای حسگر در مجموعه های دیگر نیز می تواند مسئول باشد.

علت دیر دنده عوض کردن 

این مشکل احتمالاً به دلیل مشکل فشار یا نقص در لغزش دنده است.

رفتن به حالت اضطراری 

مشکل در برق گیربکس یا نقص در سنسور سرعت می تواند دخیل باشد.

نتیجه گیری 

رفع و شناخت مشکلات گیربکس اتوماتیک بسیار سخت و گاهی اوقات خیلی هزینه بردار می باشد . امروزه گیربکس های ماشین اتوماتیک بسار پیرفته شه اند و همین پیشرفته شدن و ارتقا عیب یابی را سخت نموده است و در همین حال دوام گیربکس را بالا برده است . حالت های رانندگی شما نقش بسیار مهمی را در عمر گیربکس شما دارد . با استفاده درست از خودروی خود عمر گیربکس ماشین را بالا ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *