تعویض دنده در ماشین 

تعویض دنده شما در ماشین نقش حیاتی را در عمر موتور و گیربکس ایفا می کند . در این مطلب قصد داریم تا شما را به طور کامل با نحوه تعویض دنده در خودرو به صورت کاملا اصولی آشنا کنیم. تعویض دنده به صورت اصولی از خرابی گیربکس جلوگیری می کند ، و همچنین موجب کاهش فشار و ادوات موتوری می آورد. با ما همراه باشید تا رد ادامه به بررسی این مطالب بپردازیم.

مفهوم دنده سبک و سنگین 

اصطلاحا در رانندگی دنده ها را سبک و سنگین می کنیم تا بتوانیم ، در سرعت های مختلف بهترین انتخاب را برای سرعت مورد نظر در نظر بگیریم.
دنده سنگین به معنای دنده هایی هستند که خودرو شما را دچار پایداری بیش تر کرده و دنده های سبک دنده ای گفته می شود برای سرعت های بالا استفاده می شود.

این قانون کلی برای همه ی خودرو وجود دارد ، خودروی شما هر چه عدد دنده بالاتر می رود ، فشار کم تر به موتور وارد شده به نسبت گازی که به خودروی خود وارد می کنید و همچنین هر چه دنده پایین تر باشد مثل دنده 1 و 2 به دنده های سنگین معروف هستند.

 

دنده سنگین و سبک کردن به چه معناست

کل رانندگی خودروی شما به دنده سنگین و سبک کردن بستگی دارد . خودروهایی که در بازار ایران وجود دارد ، حداکثر 7دنده بود و معمولا تمامی خودروها 6 دنده بوده . منظور از 7 دنده به معنای 6 دنده جلو و 1 دنده هم مربوط به دنده عقب می باشد. خودروهای 6 دنده نیز به معنای 5 دنده به سمت جلو و 1 دنده به سمت عقب می باشد.

شروع حرکت ماشین

زمانی که خودروی خود را استار زده و تصمیم به شروع حرکت دارید ، بعد از قرار دادن پا بر روی کلاچ خودروی خود را روی دنده 1 گذاشته و کار خود را با دنده سنگین شروع می کنید. بعد از گذشت این مرحله کار را با دنده های بعدی و با گرفتن و رها کردن کلاچ ادامه می دهید. هر چه از دنده 1 فاصله می گیرید خودروی شما دنده های سبک تر را تجربه می کند.

حرکت با دنده های سنگین و سبک جزء مواردی هست که حتما باید از تمامی موارد آن آگاه باشید. به طور مثال زمانی که در سرپایین ها به سر می برید نیازمند این هستید تا خودروی شما با دنده های سنگین شروع به حرکت کنید و حرکت خود را در این راستا ادامه دهید. زمانی که خودروی خودر ا با دنده هاس سنگین تر مدیریت می کنید کنترل وسیله نقلیه از دست شما خارج شده و شما با ترمزهای خیلی قوی باید خودروی خود را کنترل نمایید.

مواردی که حتما باید با دنده سنگین رانندگی نمایید

در یک سری مواقع شما حتما باید با دنده های سنگین در خودروی خود رانندگی کنید. به طور مثال زمانی که خودروی شما ، در شرایط آب و هوایی برفی ، آب و هوای بارانی و هر شرایطی که زمین خیس باشد و لغزنده باید خودروی خود را با دنده های سنگین تر کنترل نمایید . در چنین شرایطی خودروی شما به طور ناگهانی در صورت ترمز زدن ممکن است از کنترل خارج شود.

 

چه زمانی باید با دنده سبک حرکت کنیم

زمانی با دنده سبک حرکت کنید که در جاده هایی هستید که محدودیت های سرعت کم تری دارد و نیازی بهرانندگی با دنده سنگین ندارید .

توجه : قانون کلی برای حدکت خودروها ، رانندگی ب دور موتور مناسب است ، و این قانون به طور کلی برای تمامی خودروها وجود دارد.
زمانی که خودروی شما در هر دنده ای به دور موتور زیر 1500 الی 2000 رسید بسته به نیاز خود باید دنده ها را کم کنید.

نتیجه گیری

رانندگی با دور موتور بالا و پایین هر دو به خودروی شما ضربه می زند . رعایت صدای مناسب موتور همیشه موجب می شود تا خودروی شما در شرایط خوبی رانندگی ادامه دهد. هر زمان که صدای خودروی خود را نا مطلوب تصور کردید اینجاست که باید نسبت به تعویض دنده ی خودروی خود اقدام نمایید. همواره از خودروی خود به درستی بهره ببرید تا عمرئ قطعات آن پایین نیاید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *